KözelképeM

A láthatatlan korosztálytól a megértett korosztályig

Játékos lojalitás

2019. június 03. 13:37 - Koch Mária

Esküszöm, készítek egy kutatást arról, kik és milyen módon használják a gamificationt. Addig is amíg elkészül, elmélkedtem egy kicsit a hasznosságáról.

 

gondolkodik.jpg

Tudjuk, hogy a lojalitás nem új keletű fogalom, a jelentéstartalma viszont alaposan megváltozott. Mert mi volt néhány évtizede? Könnyű volt lojálisnak lenni, mert más munkahelyen sem volt jobb. Egyenmunka egyenembereknek nagyjából azonos bérért, lényeg, hogy a „személyiben” benne legyen az aktuális munkahely neve, ha igazoltat a rend szigorú őre.

Tilosból trendi

Aztán a foglalkoztatás körülményei bizony nagyon megváltoztak. Ami eddig szinte tilos volt, ma már trendi: divat és sikk a munkahelyek gyakori váltogatása, mert nem kell már hűségesnek lenni, ráadásul jellemzően magasabb bért tudunk kialkudni magunknak minden váltás alkalmával.

A fenti két véglet megélése után egy kicsit lehiggadtunk és ismét előtérbe kúszott a lojalitás fogalomköre. A lojalitás nem önálló kompetencia, és sosem áll pusztán önmagában. Számos tényező alakítja és alkotja meg valós jelentéshalmazát.

A vállalatok hangzatos szlogenekkel próbálják magukhoz édesgetni a dolgozókat, illetve ötletes és kevésbé ötletes megoldásokkal igyekeznek megtartásukra. De nem vagyok ennyire szigorú, léteznek igazán jó kezdeményezések is, melyek valóban képesek közösséget formálni a munkatársakból. A kohéziót erősítő egyéni motivációs megoldások már valóban elegendőnek bizonyulhatnak a munkatársakban a lojalitás érzésének felkeltésére. De ez még csak a meló kezdete, kedves kollégák…

Akarsz-e játszani?

Nagyságrendben 2010-től terjed rohamosan a gamification, mint a lojalitást kialakító megoldáshalmaz. Leegyszerűsítve, a gamification az életnek a játékon kívüli területeire fókuszál, és abba csempészi be a különböző játékelemeket.

A gamification munkahelyi alkalmazásának legfőbb célja, hogy a munkafolyamatokat érdekesebbé tegye, illetve a dolgozókban a versengés, az eredmények és státuszok elérésének vágyát keltse fel.

A gamification kulcsstratégiája a feladatok megvalósítása utáni jutalmak elérési vágyában rejlik. Jól alkalmazható az értékesítés fókuszú vállalatoknál, ahol több értékesítőt foglalkoztatnak. Beválhat olyan teljesítményorientált termelővállatoknál, ahol a határidők tartása, a precizitás például elemi fontosságú elvárások.

A gamificationt elsődlegesen az online térben alkalmazzák, de az eredeti koncepció szerint offline keretek között is remekül használható. Tapasztalatom szerint a gamification akkor működik igazán sikeresen, ha a vállalati gondolkodás, a munkaerő kezelési kultúra részeként épül be a vállalat életébe. Alkalmazása felöleli a teljes munkahelyi struktúrát és eltérő pozíciókra egyéni megoldásokat kínál.

Kifelé vagy befelé?

Kedvelem azt a kérdést feszegetni, hogy milyen célra a legjobb igénybe venni a gamificationt. Azért kedvelem, mert az egyszerű válasszal ki lehet ütni a biztosítékot a kérdezőben, akit ezzel továbbgondolkodásra is késztetek. Az egyszerű válaszom mindig ez: attól függ, hogy mennyi energiát szán rá. Kicsit bővebben: nem mindegy, hogy a munkatársakat, esetleg a partneri kört célozza meg a gamificationnal, vagy a vásárlói felé is szeretné alkalmazni. A belső célokra bevezetett gamificationt egyszerűbb kialakítani és működtetni, a nagyközönség felé inkább kampányelemként ajánlom.

Mindkét használati módja megtérül hosszabb távon, mert erőteljes megoldásként lehet jelen a munkaerő-megtartási gondokkal küzdő vállalatok életében, illetve a vásárlók elköteleződésének növelésére is sikerrel bevethető megoldásnak tartom.

Nagyon szívesen beszélgetek olyanokkal, akik már bevezették a gamificationt a saját vállalatuknál, illetve azokkal is, akiknek volt már részük benne. Minden vélemény fontos nekem ebben a témában is. Foglalkoztat a motiváció és a lojalitás témaköre, mert mindig feltérképezem, hogy áll vele a partnerem, mielőtt bármilyen marketing megoldást ajánlok számárára. Szerintem nagyban összefögg azza is, milyen mértékben lesz elkötelezett a vásárló. 

Nő, marketinges, újságíró, 50 év feletti vagyok. Küldetésem, hogy segítsek megbízóimnak eljutni a vevőikhez. Küldetésem, hogy azokban a témákban, melyek nagyobb társadalmi figyelmet kell, hogy kapjanak, kutatómunkát végzek és segítséget próbálok nyújtani.

20 év marketinges munkatapasztalat, több mint 5600 konzultációs óra, több mint 250 kampány, több mint 150 vállalalati ügyfél és jónéhány segító projekt köthető hozzám.

Klimaxnapló... és Marketinges szemmel... írok a KözelképeM nevet viselő blogomban.

Hol találsz meg?

http://medianexus.hu/http://www.40plusz.hu/https://kochmaria.hu/

https://www.facebook.com/maria.koch.716

.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kochmaria.blog.hu/api/trackback/id/tr1114876418

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása