KözelképeM

A láthatatlan korosztálytól a megértett korosztályig

A pánik és a felelős gondolkodás-viselkedés között óriási a különbség

2020. március 21. 10:57 - Koch Mária

Szeretnék egy nézőpontot megosztani veletek a vírus kapcsán. Azt tudjuk, hogy több megoldással próbálkoznak jelenleg az egyes országok kormányai. Kettő van, amiről sokat hallunk:

  1. a nyájimmunitás kialakítása
  2. a terjedés lassítása, elnyújtása.

Nem magyarázom el a lényegüket, rengeteg információ jelenik meg róluk. DE a két megoldás hatásai miatt IS alakulnak úgy a megbetegedési ráták, ahogy.

A mortalitási arány nálunk a magasabbak közé tartozik. Jelenleg 4%. Azt is jelentheti, hogy a #maradjotthon kampányszintű használata nem elég. Lassan jópofa szlogenné szelídül. 

maradj-otthon.png

Sok véleménnyel találkoztam az elmúlt hetekben a felvilágosító kommunikáció kapcsán, de a legijesztőbb számomra a pánik szó volt. Ne kelts pánikot, ne pánikolj mondták minden óvatosságra intő javaslatra sokan.

A pánik és a felelős gondolkodás-viselkedés között óriási a különbség. Inkább legyen olyan pánik, ami óvatosságot és felelősségérzetet vált ki, mint a leszarom, hogy mi lesz típusú gondolkodás. A jó pánik, amit az életösztön vált ki, életmentő lehet.

Ha korlátozzák a mozgásunkat, tehát ha elrendelik a kijárási tilalmat, akkor nincs mese, be kell tartani. Ha eljön ez a bejelentés, ne ijedjetek meg, sőt, örüljetek, mert lassíthatja a vírus terjedését és a felelőtlen viselkedés ellen fog megvédeni. Kit önmagától, kit másoktól.

Magyarország eddigi intézkedési nem elegek, ez nyilvánvaló. Mi az elnyújtásos taktikát választottuk, de nem működik jól, mert nincsenek meg hozzá a személyi és tárgyi feltételek. Nincs elég orvos és ápoló, nincsenek megfelelően kialakított kórházi feltételek, nincsenek védőeszközök. Sem a lakosság számára, sem az egészségügy számára. Ezek tények, max. nem látjuk, vagy nem akarjuk látni.

Nincsenek illúziók és csodák sincsenek. Nálunk is elkezdett berobbanni a járvány, áldozatokra készülünk.

Van és lesz egy nem elhanyagolható következmény is. Gondoltatok rá, hányan fognak azért meghalni, mert egyéb súlyos betegségükre nem kapnak megfelelő ellátást? Mert ez a folyamat is elindult. Ők lesznek a járvány közvetett áldozatai.

A vírus terjedésének lassítását mi magunk nehezítjük meg. Mi, akik kint kóricálunk. Tegnap -a héten először- kimentem otthonról, a boltig és vissza. Az utcámból kinéztem a Duna-parti sétány felé, ahol a szokásos péntek délutáni hangulat uralkodott. Sétáltak, napoztak, kutyákkal játszottak, gyerekeket tologattak az emberek. Nem hittem el...

A bolti pénztáros, a szokásos, szürkére koszolódott -eredetileg fehér- köpenyében ült a kasszában. Se maszk, se kesztyű. Megkérdeztem, miért nem hordja. Szó szerint ezt válaszolta: „Nem érdekel, nem foglalkozom vele. Jöjjön, aminek jönnie kell”.

Ha felelőtlenek vagyunk, a járvány tényleg csak drasztikus intézkedésekkel lesz lassítható.

Ha önkorlátozással nem lassul be a terjedés, akkor az ország legalább fele átesik rajta, és megugrik a halálozások száma.

Láss, ne csak nézz

Látjuk, hogy mi zajlik a környező országokban. Gondolom, mindenki néz híreket. Remélem, mindenki látta a bergamói kórházból küldött könyörgést: MARADJATOK OTTHON! Igen, ez neked szólt: maradj otthon a fenekeden. Nem úszod meg! Tedd félre az egód, a gőgöt, a carpe diem és leszarom mentalitást. Három hete lehet, hogy jófejnek tűntél ezzel, de ma már veszélyes vagy. Veszélyes magadra és a környezetedre.

Ha értelmezve olvasol és összerakod a tényeket, ha megnézed a tudományos műhelyekben készített, trendeket mutató és előrevetítő ábrákat, ha meghallgatsz egy Barabási-Albert László anyagot, ha figyelsz a matematikai összefüggésekre, akkor nem jöhet ki más végeredmény: maradj otthon.

És nincs alternatíva

A maradj otthon azt jelenti, hogy nem mész a bejárati ajtó közelébe. Ha muszáj, mert ételért, gyógyszertárba mész, akkor egyedül, gyorsan, és kerülve minden felesleges kontaktust tedd meg.

És ne pánikolj, ha elrendelik a kötelező karantént. Érted, miattad is történik. Annak szurkolj, hogy csinálják jól. Különben a járványt most megússzuk valahogy, de ősszel visszatér. És ha visszatér, újra ugyanitt tartunk, csak már jóval kevesebben küzdünk meg vele.

63 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kochmaria.blog.hu/api/trackback/id/tr8815540840

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vajdasagi 2020.03.22. 15:23:57

Nagyon sok részlettel vitatkoznék, de nem teszem, mert nincs rá időm. Viszont egy mondat nagyon helytelen (először azt írtam, hogy vérlázító, de azt később módosítottam): "A mortalitási arány nálunk a magasabbak közé tartozik. Jelenleg 4%"

Miért nem nézel utána a tényeknek, és csak utána írsz? A mi halálozási arányunk sokkal jobb, mint a világ átlagáé. De az igazi szám majd úgyis csak a járvány végén lesz mérvadó. Most, a felfutás fázisában ez irreleváns.

Ehelyett ajánlom, hogy adakozz. Pénzzel, sok minden egyébbel tudsz segíteni. Téves mondatok szajkózása helyett kérlek járj utána, hogyan segíthetnél.

A másik: "Mi az elnyújtásos taktikát választottuk, de nem működik jól" Miféle hülyeség ez? Igenis elég jól működik. Alig van olyan ország a világon (a globalizálaltak között), ahol kisebb a megbetegedések aránya, mint nálunk. A normális országok között talán a legjobb 5 között vagyunk a világon. No megyek, mert tisztára felidegesítettél.

Koch Mária · https://kochmaria.hu/ 2020.03.22. 15:51:02

@vajdasagi: ha az idegesség azt váltja ki, hogy vigyázol magadra, akkor örülök. A statisztikával vigyázz, csalóka, ha rosszul értelmezzük. 100 esetből 4 halálos áldozat (az írás idején ennyi volt), igenis magas arány. És azt se feledd, hogy nálunk még csak most jön a java. Leegyszerűsítve akár mondhatom azt is, hogy később ért ide, a neheze sajnos hátra van. Elég, ha csak a mai adatokat nézed. A Vajdaságban mi a helyzet?

felső határ nincs 2020.03.22. 15:51:28

"A mortalitási arány nálunk a magasabbak közé tartozik. Jelenleg 4%. Azt is jelentheti, hogy a #maradjotthon kampányszintű használata nem elég. Lassan jópofa szlogenné szelídül."

A mortalitasi aranyt a megfertozottek szamabol szamoljak, ami az elvegzett tesztek fuggvenye, azaz semmit nem mond. Sem arra nincs nemzetkozi protokoll, hogy hany tesztet vegeznek XY mennyisegu lakosra, sem arra, hogy pontosan hogy valasztjak ki kit tesztelnek.

"Magyarország eddigi intézkedési nem elegek, ez nyilvánvaló. " - mibol nyilvanvalo? A fejlettebb egeszseguggyel rendelkezo orszagok kozul szinte mind rosszabbul all.

A kijarasi tilalom tipikus liberalis baloldali megoldas, ne bizzunk az emberekben, vezessunk be diktaturat, hogy osszeomoljon a gazdasag, mikozben Olaszorszagban is csak minden 20ezredik ember halt bele eddig, es ok is 80 evesek atlagban. A lenyeg hogy doljon be minden, ez most a globalista media feladata.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.03.22. 16:08:01

"A mortalitási arány nálunk a magasabbak közé tartozik. Jelenleg 4%."

A járvány korai szakaszában, mint nálunk, a minta túl kicsi ahhoz, hogy értékelhető statisztika készülhessen. A halálozások - és a fertőzőttek - száma most fog csak igazán meglódulni, most jutunk a közel exponenciális (annál érthető okokból idővel egyre laposabb) görbe meredekebb szakaszához. . Másfelől a túl kevés elvégzett teszt miatt (fertőzöttekkel érintkezetteken is nagyon gyakran nem végzik el a tesztet) igen magas a látencia, ezért a valós mortalitás sokkal alacsonyabb az általad számítottnál.

felső határ nincs 2020.03.22. 16:13:12

Termeszetesen az is teljesen alaptalan, hogy rosszul allunk eszkozokkel. Mire alapozza ezt a blogasz es mihez kepest allunk rosszul?

Nekem ugy tunik, hogy Csehorszagnal, Lengyelorszagnal, Romanianal, Szlovakianal jobban allunk mind korhazi agyak (6. legjobb a vilagon), mind intenziv osztalyos agyak tekinteteben: en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_hospital_beds

Errol nem irnak az Indexen.

Nancsibacsi 2020.03.22. 16:13:35

Szerintem ami valós mutató, az a 2020-as halálozások száma/2020-as népesség - ezt majd 2021-ben látjuk meg. Szóval most márciusban ezen okoskodni még fölösleges.
A nyájimmunitás butaság úgy ahogy van - ha ebolánál nyájimmunitást használtak volna, kipusztult volna Afrika. A nyájimmunitás olyan fertőző betegségeknél működik, amelyek hatása kezelés nélkül is túlélhető, szövődmények nélkül az esetek túlnyomó részében. A koronavírus nem ilyen - ha nincsenek kezelések, bőven 10% fölötti a halálozási ráta. És nem, nem csak az időseknél - átlagban. Egy kétoldali tüdőgyulladás 20 évesnek is veszélyes, nem a "kiheverem otthon, éljen a nyájimmunitás" kategória. Másrészről arról sincs semmi hír, hogy a betegségen átesettek egyáltalán szereztek-e immunitást, és meddig tart a védettség. Szóval a nyájimmunitást úgy ahogy van el lehet felejteni.
Innen kezdve meg csak a betegség terjedésének lassítása marad - viszont figyelembe kell venni azt is, hogy a gazdaságot se kellene visszabombázni közben a kőkorba. Mivel senki se lesz boldog, hogy 100-al kevesebb ember hal meg, de 1 millióval kevesebbnek lesz munkahelye ősszel. Sajnos ez matek, ahol az emberéletnek forintosított ára van, és a választott döntéshozókat pont azért választottuk, hogy ők meghozzák a döntést, hogy 1 élet hány ft.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.03.22. 16:14:10

@felső határ nincs:

"A mortalitasi aranyt a megfertozottek szamabol szamoljak"

Jobb híján, én is ezt írtam. A valóságban persze az van, hogy a halálozások fáziskésében vannak a fertőzésekhez képest, ezért a járvány felfutó szakaszában a ténylegesnél alacsonyabbnak tűnik a mortalitás.

Mindez persze irreleváns, mivel nálunk túl kevés tesztet végeznek.

felső határ nincs 2020.03.22. 16:15:51

@Kovacs Nocraft Jozsefne: A vegen annyi szamit, hogy hanyan halnak meg/10 millio lakos, a tobbi kamu. Ebben jelenleg a legjobbak kozott vagyunk, de lesz meg rosszabb.

chrisred 2020.03.22. 16:33:04

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Igen, a magas halálozási arányból látszik, hogy kevés tesztet végzünk, mert a tünetmentesek nagy része kimarad a szórásból. Ami azt jelenti, hogy a lassításos stratégia rosszul működik, mert ahhoz az kell, hogy a lehető legtöbb fertőzöttet sikerüljön felderíteni és izolálni.

vanRob 2020.03.22. 20:03:45

@vanRob: Illetve jelen esetben a COVID-19 mortalitási arányáról beszélünk, tehát az adott betegséggel összefüggésben elhunytak / az adott betegséggel igazoltan megfertőzöttek száma.

vanRob 2020.03.22. 20:05:45

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: ez ugyanaz a narancstroll másik nick alatt... De a nickeket is tucatjával használják. Ez van. Bérmnunka.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.03.22. 20:08:07

@vanRob: Ja, tudom. De olyan élvezetes beledöngölni a földbe. :-))

vanRob 2020.03.22. 20:15:25

@Matyika Ápolója: bocs, de én sem hiszem el, hogy ennyire értetlenek vagytok. Leírták, kiszámolták, elolvashatnátok, de nem. Ti vitatkoztok. Meg mindent jobban tudtok mindenkinél. Ennyire mélyen kódolódott nálatok a szabadságharc meg a széllel szembe pisálás vágya...?

Bakker, nézzed meg a hivatalos jelentést. Utolsó, mondjuk kvázi percre pontos adat szerint jelenleg 328.275 IGAZOLT fertőzött van, és eddig a fertőzés miatt, vagy a fertőzéshez köthető egyéb szövődmények miatt 14.366 ember hunyt el. Ez egészen pontosan 4,37%-os mortalitási arány.

Nálunk 6/131, ez pediglen 4,58%. A fertőzöttek alacsony száma miatt ez az arányszám még nagyon távolról sem nevezhető irányadónak. Kiszámolható, de illik a helyén kezelni.

Tényleg. Olyasmin, amit MINDENKI egyféleképpen és ugyanúgy egyféleképpen ért és értelmez, azon mi a búbánatos hervadt faszért vitatkoztok? Csak?

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.03.22. 20:27:21

@vanRob: Mert egy hülye hívő, aki a végsőkig hajtogatja a hülyeségét.

vanRob 2020.03.22. 20:31:02

@felső határ nincs: Jó, hogy belinkelted, de illett volna el is olvasni. Bakker. Amit te nagy mellénnyel, szinte orbáni propagandista szinten ebből kiolvasol az az, hogy a 6-ik legjobbak vagyunk. Az origó is eddig szokta megírni. Ezért olvas az ember inkább Indexet, mert ott leírják a mondat többi részét is (vagy csak szimplán képesek értelmezni a leírtakat), vagyis, hogy 1000 vagy 100.000 főre jutó kórházi ágyak SZÁMÁBAN van nálunk világviszonylatban a 6-ik legtöbb.

Amiknek - figyelem, értő olvasás második szint - a KIHASZNÁLTSÁGA (occupancy) az egyik legalacsonyabb. Vagyis - és itt már szükséges lenne némi önálló gondolkodás is a részedről - a kórházi ágyak 1/3-a kihasználatlanul áll. Vagy azért mert valóban túl sok az ágy és ez a szám indokolatlanul magas, vagy azért (és ez a valószínűbb) mert a szükséges ellátást nem tudja a kórház az adott ágymennyiséghez biztosítani.

Mert azt viszonylag egyszerűen be lehet látni, hogy ha van 2 nővér egy osztályra, ahol ugyan van 30 ágy, de fizikailag 20-nál többet nem tudnak felelősen ellátni. Így 10 ágy kényszerűségből üresen kell, hogy maradjon.

Ha erre valami becsmérlő választ tolsz, akkor befejeztem a képzésedet. Reménytelen vagy. Van ugyan pár narancsbirka, akivel néha bele lehet kezdeni egy-egy értelmesebb vitába, de sajnos nagyon hamar belekerülnek egy hülyeség-spirálba és képtelenek kikeveredni belőle. Ez van, amikor olyanok vitatkoznak, akik agyát a propaganda jótékony fátyla takarja.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.03.22. 20:47:19

@vanRob: Háááát... ahhoz az agyhoz (agy???) nem kell túl nagy fátyol. :-))

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.03.22. 20:49:10

@vanRob: "Mert azt viszonylag egyszerűen be lehet látni, hogy ha van 2 nővér egy osztályra, ahol ugyan van 30 ágy, de fizikailag 20-nál többet nem tudnak felelősen ellátni. Így 10 ágy kényszerűségből üresen kell, hogy maradjon."

ez mi? van aki ilyet nevvel, arccal is allit valahol vagy ez sajat eszmefuttatas?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.03.22. 20:51:49

@vanRob:

Saját személyes tapasztalatom - amiből természetesen nem szabad messzemenő következtetéseket levonni, általánosítani! - az, hogy szükség esetén simán befektetnek betegeket az összes rendelkezésre álló ágyra, legföljebb a betegek ellátása fog drasztikusan romlani a nővérhiány miatt.

Még tovább rontja a helyzetet, hogy a súlyos nővérhiány miatt olyanokat is kénytelenek felvenni a kórházak, akikre a kutyámat sem bíznám rá, nem hogy egy beteg embert.

kéki béla 2020.03.22. 21:01:44

Megint egy nyomorult"szakértő" hergeli az embereket és osztja az észt ész nélkül
Ha legalább ahhoz értenél amiről blogot írsz a jelek szerint, ez a poszt meg sem születik.

white999 2020.03.22. 21:07:48

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Szerintem enged el, nem fogják megérteni. Nagyon sok embert megfog a mortalitási ráta itt a jelek szerint. Egy főiskolai tanár haverom mondta kb 20 évvel ezelőtt hogy a % számítással kezdik. Ha ez volt 20 éve akkor mi lehet most. Mortalitási rátát megérteni sem bonyolultabb mint a % számítást. Szerintem max általános iskola felső tagozattól menni kellene. Hát ez van. Inkább az a kérdés miért érzi valaki kényszeresen ilyen szellemi szintnél hogy meg kell nyilvánulnia. Neki nincs ismerősei barátja, hogy figyu rajtad röhög mindenki nem kellene. Vagy az is lehet hogy helyeselnek? Az borzasztó lenne.

white999 2020.03.22. 21:19:26

@vanRob: Ebben a bérmunkában lehet valami. Pár éve lelkesen beállt dolgozni de már igazán Ő sem ért egyet a célokkal csak a pénzért csinálja, ilyenkor óhatatlan a kiégés. Az is lehet már direkt csinál paródiát belőle, hogy magát szórakoztassa. Végül is az m1 külpolitika műsorának a szerkesztőjét is kirúgnám mert az már nem szervilizmus volt hanem humor, belső bomlasztás. Amikor ott tartottunk hogy "a magyar nemzet végtelen bölcsességéből" már sírtam a röhögéstől.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.03.22. 21:20:06

"Igen, a magas halálozási arányból látszik, hogy kevés tesztet végzünk, mert a tünetmentesek nagy része kimarad a szórásból."

ahogy azt a tanult kommentelok kiszamoltak, kb ugyanannyi az arany nalunk mint a vilagatlag. tehat nem latszik.

"Ami azt jelenti, hogy a lassításos stratégia rosszul működik, mert ahhoz az kell, hogy a lehető legtöbb fertőzöttet sikerüljön felderíteni és izolálni."

lassitas resze a hatarok szemelyforgalom elotti lezarasa, rendezvenyek betiltasa, gyulekezes korlatozasa, stb. ezekhez nem kell teszteles, egy darab sem.

egyenkent ez a felso hatar pont azt irta a mortalitasrol amit a tobbiek, eleg indokolatlan ez a trollkodas amit muveltek. nem kell bizonygatni az ellenkezojet, tekerjetek az elejere.

vanRob 2020.03.22. 21:27:28

@droid_: Matematika. Sima százalékszámítás. Ágyak kihasználtsága 65,5%. Ez kicsit kevesebb, mint 2/3. GYK: 20/30. De tekintsünk el az elméteket elfátylasító tizedektől. Ez bizony 2/3-os kihasználtság. Pont mint a 30 ágyból a csak 20.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.03.22. 21:32:17

@vanRob: tehat az idezett kovetkeztetes sajat termes vagy valaki nevvel, arccal ugyanerre a kovetkeztetesre jutott, es el lehet olvasni valahol?

white999 2020.03.22. 21:35:55

@droid_: Világátlag nem annyi, hanem 2-3 között van valahol Németeknél spec 0.3 % jelenleg. Ha több tesztünk lenne kevesebb volna az arány ez evidens és akkor közelítene a világ átlaghoz. A tesztelés tényleg segít a lassításban a korlátozásokkal egyik sem olyan hatásos mint ha mind a kettő működik. Nem azt mondta. A többi állításod igaz. Ja más nem volt. Bocs. Akkor rossz a találati arány a, a biatlonban már kiestél volna a versenyből.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.03.22. 21:48:56

@white999: miert probalsz sertegetni? el tudod magyarazni roviden? a szamokat nem en irtam, vanRob-bal kezdj vitatkozni roluk. a kommented kozepet sajnos nem ertem, egy-ket vesszo segitene. velem is elofordul hogy szandekosan kihagyom (eszrevettuk most is?), de nem akkor amikor az erthetoseg rovasara megy. egyebkent mindeketten tudjuk, mit irt.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.03.22. 21:53:44

Nem igazán nehéz belátni, hogy ha több tesztet végeznének - természetesen nem vaktában, hanem a fertőzöttek környezetében* -, akkor jobb lenne a mortalitás. Nálunk 10-15-szörös látenciáról beszélnek a szakemberek - de ne kérjetek linket, már nem emlékszem, hol olvastam.

Persze sehol nem tesztelnek le minden fertőzöttet, vagyis sehol nem ismert a fertőzöttek pontos száma, így ez a hiba máshol is fellép, csak éppen eltérő mértékben.

Mindenesetre a túl alacsony ismert esetszám miatt (is) nálunk a mortalitás valós mértéke valószínűleg eltér a ma ismert értéktől.

* Számos olyan esetről lehet olvasni, hogy a fertőzött környezetét nem tesztelik.

maxvaI baIcán bircaman · http://bircahang.org 2020.03.22. 22:22:17

Innen csak úgy kitiltják a kommentelőket? Remek. Nem azt basszák ki akik hülyeségeket beszélnek? Még gyúrjál a kitiltásokra, mert van egy vagon nickem.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2020.03.22. 22:37:03

A csehek vadbarmok épp bebizonyították hogy az egoizmust nemzet szinten is csinálni, a hírek szerint lefoglalták az olaszoknak szánt kínai készleteket és csak azután engedték tovább hogy rájuk nyitották az ajtót.

Mellesleg ez a fejlemény elég nagy sebességgel terjed a hírekben, természetesen a becsicskított index csak a paráztató posztokat tolja ezerrel.

Néha kicsit veszélyes ez a mindenre rátesszük a kezünket mentalitás...

Ződ2000 · http://egzostive.com 2020.03.22. 23:35:45

@átnevezett nick 1: te nem olvasol híreket? www.independent.co.uk/news/world/europe/coronavirus-face-masks-china-italy-czech-republic-latest-a9416711.html
Már a nagykövetségek üzengetnek egymásnak...
Ez a sok barom K európai minidiktátor szét fogja kúrni az egészet...
Kiváncsi leszek mi lesz a "megfelelő" olasz ellenlépés...
Az életükért küzedenek ezek meg ellopják a segélyszálíltmányt ahelyett hogy segítenének.

Koch Mária · https://kochmaria.hu/ 2020.03.22. 23:57:55

Hahó, eljátszhatjuk az írtok - kitiltalak játékot, ami addig fog tartani, amíg rákattantok egy frissebb témára. Az álnevek alatt futtatott, ki tudja milyen önkifejezési kényszerből (mert mi másból? :) )) születő beírások tényleg szánalmasak. Persze, megértem, otthon vagytok, ráértek... Mert annak ellenére, hogy jár a szátok, ugye otthon vagytok?

Koch Mária · https://kochmaria.hu/ 2020.03.23. 00:02:00

@maxvaI baIcán bircaman: meg azt, aki csúnyán beszél... meg azokat, akiket ezért fizetnek... meg azokat, akik nem tudnak helyesen írni, meg azokat, akiket...

Koch Mária · https://kochmaria.hu/ 2020.03.23. 00:08:35

@kéki béla: álnév alatt, fotó nélkül mennyivel vagy hitelesebb? A vélemény attól vélemény, hogy VÉLEMÉNY. Lehetne jobb dolgod is, mint hogy itt cseszed az időd egy számodra hiteltelen írással.
A blog attól (is) blog, hogy saját, szubjektív véleményt közöl, ezt teszem. Nem vagyok szakértő, hol látod? . Nem kell vele egyet érteni, én sem értek egyet sok mindennel. Ha neked van mondandód, szívesen beszélgetek róla.

kéki béla 2020.03.23. 05:19:08

@Koch Mária: ÁLNÉV??? Józsikám, te beszélsz álnévről?

kéki béla 2020.03.23. 05:26:31

@Koch Mária: no ez a tipikus, nárcisztikusnak mondott mentalitás (nem mintha védeni akarnám azt a bulgár patkányt)
Nem szoktál te is "mérgező" emberekről/kapcsolatokról szakérteni?
A szöveged épp olyan, mint azoké az ú.n. életmód(?)tanácsadóké, akik mindenhez is értenek, a pszichológiától a fogyókúrán át a pedikűrig...

kéki béla 2020.03.23. 05:33:34

@Koch Mária: sőt, ha azt számolod, hogy az eddig meghaltakkal hányan betegedtek meg egyszerre, akkor kijön az akár 20%-ra is.
Csak az a baj okoska, hogy a tudomány mai állása szerint, rengeteg emberen úgy megy át ez a szar, hogy semmi komolyabb tünetet nem okoz. A százból négy a valóságban minimum négy-ötszázból négy vagy ezerből négy.
Egyébként az elmúlt (?) influenza szezonba, világszerte azt hiszem, 160000 ember halt bele, amiatt mégsem pánikolt senki. Pedig kellett volna.

kéki béla 2020.03.23. 05:40:42

@kéki béla: no, kicsit pontosítva: egy év alatt 640ezer ember hal bele az influenza szövődményeibe, ez úgy 1500-1600 halott napi átlagban. Hangsúlyozom: napi átlag!

chrisred 2020.03.23. 06:13:01

@kéki béla: Azt is hangsúlyozd, hogy nem hoznak ellene óvintézkedéseket, nem különítenek el senkit, nem zárnak be üzemeket, nincs határzár, nem kérik az öregeket, hogy maradjanak otthon.

kéki béla 2020.03.23. 06:20:58

@chrisred: nézd, ez a vírus a jelek szerint sokkal fertőzőbb, mint az influenza, emiatt érthető a "cirkusz". Engem inkább az zavar, hogy az influenza áldozatait voltaképp magasról leszarja az egész világ.

white999 2020.03.23. 07:21:21

@droid_: Három vessző hiányzott de talán így is érthető volt. A mortalitási rátát már kb. 4 napja 8 blogon fejtegetik a szerencsétlenek és tényleg kezdett elegem lenni belőle. Ha valaki már start pillanatában a cipőt nem tudja bekötni képességek hiányában, az ne akarjon versenyt futni. Ok nem szép dolog megbántani valakit ezt vissza is szívom. Bocs Szép Napot!

bontottcsirke 2020.03.23. 07:49:23

Ahhoz képest amekkora öngyilkossági hullám fog végigsöpörni a világon a bedőlt egzisztenciák miatt, a vírus egy teljesen elhanyagolható vasárnapi teadélutánnak tűnik. Valahogy kurvára nem így kellett volna beleállni a dolgokba.

rallus 2020.03.23. 08:17:15

@bontottcsirke: Ahhoz képest, hogy Magyarországon átlagosan hetvenen halnak meg naponta a dohányzás következtében...és még fizetnek is érte...elgondolkoztató a pánik...

vasútlhíd 2020.03.23. 08:27:17

@rallus: Akkor minek Orbánnak különleges hatalom?

vasútlhíd 2020.03.23. 08:29:33

@Koch Mária: És most mennyivel jobb ha kitiltogatod azokat akik a hülyék orrát a szarba nyomják, mert baromságokat írnak?

rallus 2020.03.23. 08:40:11

@napelemügynök: Mert az ellenzék éppen csak hidakat nem robbant, de ezen kívül mindent megtesz, hogy rontson a helyzeten...

kéki béla 2020.03.23. 08:43:29

@rallus: ez konkrétan hazugság. Sajnos épp rátok igaz, hogy ártotok, ahol tudtok.

rallus 2020.03.23. 08:48:10

@kéki béla: Hétfőn, a kora reggeli órákban sikeresen megérkeztek a magyar kormány által megrendelt egészségügyi védőfelszelések Budapestre, adta hírül az Innovációs és Technológiai Minisztérium.

A rakományt a Wizz Air gépe szállította Sanghajból, csaknem 11 tonnányi egészségügyi segédeszközt hoztak Budapestre, köztük

30 050 darab védőruhát és
82 000 darab orvosi maszkot.
A mostani beszerzést az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízása alapján a Semmelweis Egyetem folytatta le. A közeljövőben újabb orvosi eszközöket tartalmazó szállítmány érkezik Magyarországra, áll az ITM közleményében.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.03.23. 08:48:53

@white999:

Nézd, a hivatalosan megadott mortalitási adatokat két egymásasal ellentétes előjelű tényező torzítja (egyebek mellett). Az egyik nyilván a látencia, vagyis az a tény, hogy a hivatalosnak a többszöröse a fertőzöttek tényleges száma - hazai becslések szerint ez 10-15-szörös nálunk.* Ez betegségenként eltérő mérték, mert míg a mostani fertőzésen sokan úgy esnek át, hogy a közönséges influenza enyhe tüneteit produkálják, és ezért nem is fordulnak orvoshoz, pl. a pestisnél vagy a koleránál a látencia minimális volt. A magas látencia növeli a mortalitás látszólagos mértékét, hiszen a ténylegesnél kevesebb fertőzöttel számolunk - a nevező a ténylegesnél kisebb.

A másik (a mortalitást látszólag és főleg kezdetben csökkentő) tényező az, hogy a mortalitást _tudtommal_ úgy számítják ki, hogy a mai napig ismert halottak számát elosztják a mai napig ismert fertőzöttek számával. Csakhogy a járvány emelkedő szakaszában - és ez az emelkedés a mostani szakaszban még közel exponenciális mértékű, hiszen egy fertőzött személy igen nagy eséllyel még fertőzetlenekkel kerül kapcsolatba - a halálozások késében vannak a fertőzések számával, mégpedig ez a késés annyi idő, amennyi eltelik a fertőződés és a halál között. Vagyis igazán korrekt módon úgy kellene számítani a mortalitást, hogy a halálozások számát a legutolső halott megfertőződésekor ismert fertőzött-számmal kellene elosztani. Persze ez a hiba a járvány terjedése folyamán egyre csökken, ahogy az új fertőzések száma már másfél-két nagyságrenddel kisebb a fertőzöttek és a fertőzésen már átesett betegek számánál. Nem lennék meglepve, ha éppen ezért az epidemiológusok ezt nem is vennék figyelembe a számítások során.

* Erre jellemző példa Mohács, ahol egy ember több száz másikat fertőzhetett meg, ám ezek - még? - nem is szerepelnek a statisztikákban.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.03.23. 08:50:35

@rallus:

Tudod, a dohányzást mindenki saját elhatározásából választja. A koronavírus-fertőzést meg nem.

kéki béla 2020.03.23. 09:04:37

@rallus: és? Ennek mi köze ahhoz a tényhez, hogy ti, akik most épp a fideSS nevű maffiába gyűltetek, csak ártani akartok? Ja, hogy ezzel igazolod, hogy segíteni akartok??? A vírus nem válogat, ergo fistok, mint a gép, élen a csúti zsírdisznóval.

white999 2020.03.23. 09:26:05

444.hu/2020/03/23/a-tersegben-nalunk-a-legmagasabb-a-koronavirussal-fertozottek-halalozasi-aranya

444.hu/2020/03/22/az-egeszsegugyi-dolgozonak-azt-mondtak-csak-tunetek-eseten-tesztelnek-a-lazas-betegnek-azt-hogy-nem-eleg-sulyos-az-allapota

A fenti 2 cikkből pontosan ki lehet következtetni, hogy mi miért lógunk ki ennyire a statisztikából. Statisztikának, közvélemény kutatásnak pont az az értelme hogy kellően nagy számú mintavételezés alapján lehet következtetni egy végeredményre. Az országok között lehet súlyozni az általános egészségi állapot, karantén bevezetésének ideje, annak betartása, kormányzati kommunikáció, védőeszközök használata kórházban és azon kívül és még ezer dolog között. A kimutatható fertőzöttek és azon belül az ellátásra szorultaknál viszont kizárólag a kort és az ország általános egészségi állapotát érdemes figyelembe venni. Ebben éles különbség lehet pl a német és az olasz között, mint a két végpont. Amikor összeomlik az ellátás akkor már ez sem számolható, mert torzítja a rendszert de ott még a legtöbb helyen nem tartunk.
Az hogy mi ennyire kilógunk a sorból már az elején, azért nem mutat mást mint hogy vegytisztán mást csinálunk mint mindenki más hasonló ország. Sajnos nem a jó irányba lógunk ki ami azért is tragédia mert az elején vagyunk. Jelen állás szerint a prevencióra tökéletesen alkalmatlan a rendszer a számok alapján. Pedig ha valahol számítana a prevenció annak itt és most kellene a legfontosabbnak lenni. Prevenciót, úgy nem lehet csinálni, hogy csak már a halál biztosan fertőzötteket szűröm (minek). A másik potenciális 1000 beteg pedig szabadon lófrál egy hétig megfertőzve ezalatt pár 10.000 embert. Ezen a karantén is csak minimális mértékben tud segíteni max a kijárási tilalom ahol "csak" a velük egy háztartásba élők fertőződnének nagy számban. Szóval vannak kétségeim, hogy teljesen jól van kezelve a helyzet.

white999 2020.03.23. 09:40:45

@rallus: 82000 maszk az kemény. 40.000 orvos van Magyarországon + plusz az ápolók. Fejenként akár 1 db is kijöhet az eddigiek mellé. Akkor 2 órára meg van oldva a probléma. Persze értem és nem is fikázni akarom a beszerzést de azért ettől még nem kell hanyatt dőlni, hogy megvagyunk.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.03.23. 10:08:48

@white999:

"Prevenciót, úgy nem lehet csinálni, hogy csak már a halál biztosan fertőzötteket szűröm (minek). A másik potenciális 1000 beteg pedig szabadon lófrál egy hétig megfertőzve ezalatt pár 10.000 embert."

Nagyon igaz.

Mellesleg nem biztos, hogy nálunk magasabb a halálozási rány, mint másutt. Mivel - ahogy te is írod - túl kevés tesztet végeznek, nagy a látencia, ami - pár kommenttel feljebb részletesen leírtam - növeli a mortalitás látszólagos mértékét.

Persze a túl kevés teszt nemcsak a statisztikát torzítja, hanem a prevenciót is rontja, ahogy te is írod.

Mindenesetre a valóság előbb-utóbb kibukik, mert a halottak számát nemigen lehet szépíteni. Márpedig ha elfogadjuk, hogy a mortalitás nálunk sem tér el kirívóan más fejlettebb országokétól, akkor ebből vissza lehet következtetni a fertőzés elterjedtségére.

Kánikula 2020.03.23. 10:22:53

@rallus: dohányzol 20-30 év múlva meghalhatsz rákban vagy valami hasonlóban, közben eldöntheted, hogy leszoksz javítva az esélyeidet. (kormányzati intézkedés volt ugye a traffik törvény ennek csökkentése érdekében)

koronavírus: valaki rád köhög a boltban, 10 nap múlva kétoldali tüdőgyulladásod van, két hét múlva halott vagy.
Ez az összehasolítás kicsit sántít nem?

rallus 2020.03.23. 10:40:23

@Kánikula: Naponta MEGHAL 70 ember és nem omlik össze a gazdaság. A világon 13500/nap....

Ne menj a boltba, ha veszélyeztetett vagy! A Momentumosok mind fiatalok, kiviszik neked a 60 kg csirkemellet és az 1200 guriga wc papírt, te addig nyugodtan nézheted a Saskabarét...

Kánikula 2020.03.23. 10:54:46

@rallus: te mi a f@szról beszélsz amúgy?

2020.03.23. 11:01:04

1. Nemrég beszélgettem magyar egészségügyben dolgozó emberrel (jó ideje külföldön élőként természetesen csak interneten keresztül). Nincs megfelelő felszerelésük, FFP2 és FFP3 maszkokból egy darabjuk nincs, nincs elég kesztyűjük, nincs elég kézfertőtlenítőjük. Így hiába minden, nem fogja tudni hatékonyan felvenni az egészségügy a harcot a vírussal.
2. Maradjon mindenki otthon.
Oké. És ez meddig tartson? Mert 2-3 hónap ebből a helyzetből nem lesz elég, a vírus nem fog csak úgy eltűnni. Koreában és Kínában sem pusztán ezért látszik normalizálódni a helyzet. Megfelelő felszerelés is kell (a lakosságnak is), annyi teszt, amennyi a csövön kifér.
3. Ahogy hallottam és olvastam, Magyarországon szinte leállt a "normál" egészségügyi szolgáltatás. Több tízezer műtétet halasztottak el bizonytalan időre. Sérvműtétektől kezdve orrpolipon át a térdprotézissel bezárólag. Kérdem én: mit fog csinálni a túlterhelt (és egyébként is rossz helyzetben lévő) magyar egészségügy azokkal az emberekkel, akik a műtétek elhalasztása miatt majd rászakadnak az ellátórendszerre? Mert ez sok-sok embernél előbb-utóbb a halaszthatatlanul kezelésre szoruló problémákat fog okozni.

Kánikula 2020.03.23. 11:10:29

@AntiChrist: így van, csak életmentő műtétek mennek, meg talán a kemó nem állhat le.

a tesztelést nem tartja annyira fontosnak az operatív törzs.

chrisred 2020.03.24. 05:23:40

@kéki béla: Szerintem nem szarja le, csak ismert kockázati tényezőként beépült az életmódunkba. Ahogy a közlekedési balesetben életüket vesztőket sem szarja le senki, éppen csak nem állítjuk le a közúti közlekedést miattuk, hanem a kultúrába beépült módszereket alkalmazzuk a megelőzésükre.

kéki béla 2020.03.24. 08:12:02

@chrisred: te ezt megelőzően mikor hallottáll arról, hogy influenza szezonban óvjuk az idős és beteg embereket?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.03.24. 08:39:22

@kéki béla:

Képzeld, okoska, ezt minden influenzaszezonban lehet hallani/olvasni, és az idősek is általában tisztában vannak vele. A koronavírus új, ezért hallani ezzel kapcsolatban gyakrabban. Nehéz felfogni, mi?

kéki béla 2020.03.24. 09:21:06

@Kovacs Nocraft Jozsefne: képzeld seggfej, közel sem annyira, amennyire indokolt lenne.

chrisred 2020.03.25. 06:57:50

@kéki béla: Például akkor, amikor ingyenes védőoltást biztosítanak nekik.
süti beállítások módosítása