Lehet mindkettő, de ne keverjük sem a sorrendet, sem az okokat. Nagyot robbant az egyik kólás cég legújabb kampánya. Érzelmekre ható kreatívval és üzenettel állt elő: a szerelem, az szerelem, légy homoszexuális, leszbikus, vagy hetero. És egy így is van, bárki identitásától függően választhat párt magának és szabadon dönthet a nemi hovatartozásáról.
A kampány az immár szokásosnak mondható szélsőséges indulatokat váltotta ki. Előkerültek a fújolók, a hont kivont karddal védő hetero-pártiak és a szimpátiatüntetésük jeleként a szivárványos címkébe öltöztetett palackokkal fotózkodók.
De mi történt a háttérben?
A kólásoknak valóban ennyire fontos a kiállás emellett a téma mellett? Ne vitassuk el tőlük, hogy az. De egyéb szempontok is belépnek, amit érdemes kivenni az érzelmi töltet mögül.
Mégpedig azt, hogy a kampány egy remekbeszabott marketingakció végeredménye.
A kólások marketingeseinek minden húzása iskolapéldája annak, hogyan lehet jó reklámokat csinálni, hogyan lehet tömegeket cselekvésre ösztönözni, hogyan lehet új és új fogyasztói rétegeket megnyerni maguknak.
Tisztázni szeretném, hogy nem fogyasztom sem egyik, sem másik gyártó termékét, mert nem szeretem a kólát, sőt kifejezetten egészségtelennek tartom.
De ahogy menedzselik a terméküket, ahogy évről évre képesek megújulni és trendi ötleteket becsempészni a kommunikációjukba, azt vétek nem tanítani. Én, aki a célzott marketingben hiszek, abban, hogy minden korosztályt a számukra ösztönzőleg ható üzenetekkel kell tettekre sarkallni, előttük mindig térdet hajtok, mert pontosan így kell mindenkihez -korra nemre és identitásra vonatkozó célzások nélkül-, egyetemlegesen szólni. Persze erre a legtöbb cég nem csak azért nem képes, mert nincs meg hozzá a megfelelő tudású marketinges csapata, hanem azért sem, mert a kóla esetében milliárdos reklámbizniszről van szó, és nem forintban kalkulálva.
A hét igenes előny
Megpróbálom megmutatni, milyen előnyök származnak egy jól kitalált és briliánsan kivitelezett társadalmi felelősségvállalásba ágyazott reklámkampányból:
- Napok alatt hatalmas elérést generál, a terjedése virális
- A viralitás miatt akár egy kampány is elég, a többit megoldja az internet népe
- Gyakorlatilag bárkit képes megszólítani és aktivziálni, sőt, vásárlóvá tenni
- Megcéloz pluszban egy potenciális fogyasztói réteget, akikből a kampány üzenete révén elkötelezett vásárlókat képes kreálni
- Szimpátia-fogyasztók ezreit képes magához láncolni
- Ki beszél a konkurenciáról? Senki. Kinél a piaci előny? Na ugye….
- A megosztottság csak jót tesz, mert növeli az elérést és az emlékezés idejét (vigyázat, ezt nagyon el lehet szúrni!)
Gondold végig pontról – pontra, amit írtam úgy, hogy válaszolsz erre a kérdésre: A kólásoknak bejött? Szerintem legalább hét igen lesz a válaszod, csak azért nem több, mert nem írtam több szempontot.
Szóval valahogy így lehet a társadalmi felelősségvállalást beépíteni a vállalkozások életébe kicsiben is. Tudom, mert csinálom, mert tapasztalom. De vigyázz! A nagyokat soha ne másold, mert ami nekik működik nagyban, azzal simán elvérezhetsz kicsiben. A vevőid pedig könyörtelenek: nehezen fogják elnézni neked, ha orbitális hülyeséget csinálsz. Jó vagy sem, de ma ott tartunk, hogy a vásárlók ahhoz hűek, akiktől olyan értéket is kapnak a terméken/szolgáltatáson túl, mellyel azonosulni tudnak. Ha ciki leszel, nem állnak melléd.
Nő, marketinges, újságíró, 50 év feletti vagyok. Küldetésem, hogy segítsek megbízóimnak eljutni a vevőikhez. Küldetésem, hogy azokban a témákban, melyek nagyobb társadalmi figyelmet kell, hogy kapjanak, kutatómunkát végzek és segítséget próbálok nyújtani.
20 év marketinges munkatapasztalat, több mint 5600 konzultációs óra, több mint 250 kampány, több mint 150 vállalalati ügyfél és jónéhány segító projekt köthető hozzám.
Klimaxnapló... és Marketinges szemmel... írok a KözelképeM nevet viselő blogomban.
Hol találsz meg?
http://medianexus.hu/, http://www.40plusz.hu/, https://kochmaria.hu/,