KözelképeM

A láthatatlan korosztálytól a megértett korosztályig

Az alvászavar és a klimax, ahogy én megéltem

2023. január 18. 19:05 - Koch Mária

Unalomig ismert mantra, hogy a változókorral együtt megjelennek az alvási nehézségek. De miért törvényszerű, hogy szinte mindenkinél jelentkeznek? Ma ennek járok utána, közben elmesélem a saját tapasztalataimat is.


Tudományos tény, hogy menopauza idején zajló hormonális változások miatt a nők sokkal nehezebben alszanak el, és gyakrabban ébrednek fel éjszaka. Hogy miért hozom a statisztikai átlagot, azt nem tudom, de velem is pontosan ez történt, ahogy beléptem a változókorba.  

ebren_ejszaka_klimxaban.png


Először csak nehezen aludtam el, mert ahogy ágyba bújtam, szinte azonnal melegem lett és kezdetét vette a melegem van, kitakarózom, de akkor meg fázom, ezért betakarózom című könnyed esti performansz.

 

Aztán éjszakánként többször is arra ébredtem, hogy tűzforró a testem és fergeteges dobszóló zakatol az agyamban, melynek ritmusára nagyokat dönget a szívem, hol ritmusosan, hol kihagyásokkal, és pontosan olyan vizes mindenem, mintha most léptem volna ki a zuhany alól. Felkelés, szárítkozás vagy zuhanyozás, ágyneműcsere… Ezek után klimaxos nő legyen a talpán, aki édesdeden álomba szenderül, majd másnap Mit nekem a kialvatlanság! felkiáltással veti bele magát a kihívásokba.

Most, 5 évvel a menopauza után, jóval enyhébbek a hőhullámok, ritkábban ébredek fel és a verejtékezés mértéke is jelentősen csökkent.

Miért nem alszunk jól változókorban?

Az rossz alvás egyik fő oka a hormonális változásokban rejlik. Menopauzában a progeszteron és az ösztrogén hormonok termelése csökken, ami befolyásolja az alvási ciklust és hiányuk hozzájárulhatnak az alvászavarok kialakulásához. A hormonális változások befolyásolhatják a testhőmérsékletet, ami megnehezíti az alvást. A változások befolyásolhatják a szív-érrendszeri egészséget is, ami szintén hozzájárulhat az alvászavarok kialakulásához.

A klimaxos nők egyéb változókori tünetei is jelentősen befolyásolhatják az alvás minőségét és mennyiségét, és hosszabb távon jelentősen ronthatják az életminőséget.

Mennyi alvásra lenne szükségünk változókorban?

A 40-60 éves kor közötti nőknek az egészséges alvásidő 7-9 óra között mozog, de gyakran sokkal kevesebbet alszanak, mert az átélt tünetek miatt nehéz újra elaludni az éjszaka közepén.

Az egészséges alvási ciklust a következőképpen írhatjuk le:

Mélyalvás: 1-2 óra

REM alvás (álomalvás): 2-3 óra

Light (felületes) alvás: 2-4 óra

Az alvási szükségletek különbözőek lehetnek, ezért fontos, hogy figyeljük az alvásunk minőségét és mennyiségét, és ha alvásproblémáink vannak, forduljunk szakemberhez.

Mit mondanak a kutatási adatok hogyan változik a nők alvásideje klimaxban?

A kutatások azt mutatják, hogy a nők alvási ideje és alvásuk minősége klimaxban általában romlik. Mindezért a hormonális változások miatt megjelenő tüneteket okolhatjuk. Emellett a klimaxos nők gyakran szenvednek stressztől, ami szintén befolyásolhatja az alvás minőségét. Azonban a kutatások azt is mutatják, hogy egyes nők alvásigénye és minősége nem változik jelentősen klimaxban. Részben genetika, részben életmód kérdése némi szerencsével fűszerezve, kinél mi fog bekövetkezni.

Minőség vagy mennyiség? Mi számít jobban az alvás kapcsán változókorban?

Az átlagos alvásigény 7-9 óra éjszakánként. Azonban az életkor előre haladtával az alvásigények változhatnak, és eltérő lehet, hogy több vagy kevesebb alvásra van szükségünk. Fontos megemlítenem, hogy az alvás minősége fontosabb, mint a mennyisége.

Milyen segítséget érdemes igénybe venni a klimaxos nőknek alvászavar esetén?

A klimaxos nők alvászavarának kezelésére többféle terápia áll rendelkezésre, felsorolok néhányat:

Hormonterápia: mivel a klimaxban a hormonális egyensúly megszűnése okozhat súlyosabb alvászavart is, ennek fennállása esetén a hormonterápia segíthet a tünetek enyhítésében.

Relaxációs technikák megtanulása: például a jóga, a meditáció, a progresszív izomlazítás, az alvás előtti lazító rituálék segíthetnek a test és az elme ellazulásában, segítve az elalvást és pihentetőbb szunyókálást biztosítva.

Pszichológiai terápia: a szakember segíthet a klimaxos nőknek megérteni, hogyan befolyásolja a klimax az életüket, és hogyan tudják kezelni a jelentkező mentális problémákat.

Gyógyszeres terápia: végső esetben a gyógyszeres kezelés is lehet hatásos, de csakis orvos javasolhat alvászavarra alkalmazható gyógyszereket.

Ne feledd, minden szervezet más, éppen ezért másképpen reagál a tünetekre is. Ne dönts anélkül, hogy ne tudnád, mi zajlik a szervezetedben és mi történik veled.

 

Változókor, klimax, menopauza okozta tünetekkel foglalkozunk a helloklimax®

programban.  Ha szakemberek segítségére van szükséged, keress meg minket. 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kochmaria.blog.hu/api/trackback/id/tr4818029236

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása