KözelképeM

A láthatatlan korosztálytól a megértett korosztályig

Mennyit ér a marketinges?

2019. október 08. 10:19 - Koch Mária

Kőkemény melóba vágtam a fejszém, mert nem csak finomítgatni kell, hanem baltával hasogatni egyelőre.

Egy ideje dédelgetem a tervet, hogy elkezdem a láthatatlan korosztályt elérhetővé tenni a márkák számára.

Nem azért telt el egy év, mert csak tököltem (végül is tökszezon van), egyszerűen alaposan felkészültem a piacra lépésre.

A felkészülés során ismét megállapítottam, hogy csigalassúsággal reagálunk egy olyan trendre, ami hatalmas biznisz minden szereplőnek. De ez nálunk már csak így megy a marketingben is.

 sajat-foto-no5-blogba.jpg

Van több elméletem is arra, miért nem figyelnek oda a saját szakmám képviselői az elöregedő társadalmak problematikájából adódó kihívásokra és miért nem kínálnak megoldásokat.

 

Célzottan kommunikálni, korosztályonként eltérő üzenteket megfogalmazni, valljuk be, macerás.

Mennyivel egyszerűbb a bullshit szövegek tolásával megnyerni a márkák bizalmát, esetleg ilyen-olyan módszerekkel beülni a tutiba? Hát, sokkal egyszerűbb, mint venni a fáradságot és kutatni, elemezni a gazdasági-társadalmi környezetet, megnézni a már működő példákat, majd azt átültetni a hazai viszonyok közé, sőt venni a bátorságot és innovatívan gondolkodni. Szóval melózni kéne rajta, ami nem éppen menő a marketinges szakmában. Mit szeretünk? Osztani az észt és kellően ködös, ámde szofisztikáltnak tűnő gondolatsorokkal bombázni a márkák képviselőit.

Bob Hoffman, a kaliforniai reklámcsináló egyenesen azt állítja, hogy a marketingesek félnek az 50 év felettiektől és szégyellik őket.  

Az én olvasatomban nálunk ez valahogy így néz ki: amíg az ügynökségekben ülő marketinges kollégák zömének popsijáról éppen lehullott a tojáshéj, addig szégyellni is fogják az 50 év felettieket. Nehogy már az általuk reklámozott terméket egy 50 év felettinél lássák viszont… 

Kikérik maguknak, hogy azonosulni tudjanak az 50 év felettiek igényeivel és elvárásaival. Még akkor is, ha pont ezért fizetnek nekik a márkák. A márkákat meg kik tartják el? „Véletlenül” éppen azok az 50 felettiek, akik már nálunk is a legerősebb vásárlói réteget jelentik. Igen, ez pontosan így van, utána lehet nézni.

Aztán van még egy fontos dilemma: tanulni és fejlődni kéne, de az megint macera. Nem, nem utálom a fiatalokat, sőt: képezem őket, rendszeresen foglalkozom gyakornokokkal, előadásokat tartok a számukra. Szeretek teret adni a látásmódjuknak és hiszek bennük. Ezzel együtt nem nagyon van még egy ilyen egóvezérelt és hiú embereket tömörítő szakma, mint a marketingeseké.

Hát, többek között ezért látjuk azt, amit viszontlátunk reklám ürügyén. Az 50 év feletti korosztály a kilóra gyártott sablonreklámokat kapja, amelyekben kizárólag viccesnek, betegnek, kiszolgáltatottnak és tehetetlennek ábrázolják őket.

Nem elég, hogy ennek a korosztálynak bele kell szoknia a körülötte zajló pörgésbe, újra kell tudni aposztrofálni saját magát, de a fogyasztás terén még mindig láthatatlan. Ami pont azt jelenti, hogy nagyívben tojnak az igényeire, mert egyszerűen nem azonosul azokkal senki. Cipeli is magán rendesen a korosztály ezt a bélyeget, csak az nem látja, aki nem akarja.

Visszatérve arra, hogy mit csináltam a „tökölős” év alatt:

  • Kutattam a gazdasági és társadalmi környezet hatásait az eltérő korosztályokra vetítve. Interjúk és elemzések tucatjait készítettem.
  • Követtem és ahol lehetett a helyszínen tanulmányoztam a jógyakorlatokat.
  • Figyeltem a fejlődés irányait. Mértékadó és mérvadó egyetemek, társadalomkutatók és marketingesek már nyakig benne vannak a témában és nem csak beszélnek róla, hanem csinálják is, mégpedig remekül.

sajat-foto-no2-blogba.jpg

Legutóbbi párizsi és new yorki utazásaim alkalmával reklámszövegek, kiadványok tucatjait fotóztam le, melyekben kifejezetten az 50 év felettiekhez szólnak. Mert vannak a világnak olyan szegletei, ahol már pontosan tudják, hogy a legerősebb vásárlói réteg csücsül azon a pénzen, aminek egy része az ő zsebükbe is vándorolhatna.

Pontosan ezt igazolta vissza egy 50 év feletti interjúalanyom is, aki így nyilatkozott: Nem értem, miért nem énekelik ki a zsebemből a pénzt…”

A szakma nemzetközi krémje már látja az utat, tudja, min kell változtatni ahhoz, hogy a láthatatlan korosztály kiléphessen az őt megillető helyre és megkapja végre azt a figyelmet, ami mindenkinek megéri.

Nos, beleállok ebbe a témába, igenis láthatóvá fogom tenni a láthatatlan korosztályt. A baltám nálam, hasogatás indul…

60 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kochmaria.blog.hu/api/trackback/id/tr5615207992

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kicknick 2019.10.09. 10:23:09

Az 50 feletti korosztály már eljutott arra a szintre hogy tudja mi a jó neki, nem kell oda marketing.

Hujber Tünde · http://egyszeruen.blog.hu 2019.10.09. 11:08:55

Akinek még 50 felett sincs annyi esze, hogy ne hagyja bullshit szövegekkel "kiénekelni a pénzt" a zsebéből, az megérdemli az új marketingszisztémákat. Lehet, hogy a szégyen mellett ez is eszébe jut a fiatal marketingeseknek? Egyébként meg ez az írás is bizonyítja azt, amit régóta gondolok a munkaerőpiacról is: nem az a baj, hogy az 50-es korosztály állítólag nem tud számítógépet kezelni (azért a számítógépet nem tegnap találták fel a mai huszonévesek, még ha ők ezt is hiszik), vagy az, hogy nem tud nyelveket (azért a rendszerváltást sem tegnap hajtották végre a mai huszonévesek, és nem tegnap óta dolgoznak külföldön magyarok ezrei), szóval nem az a baj, hogy az 50 (sőt 40) felettiek már nem jók semmire, nem értenek semmihez, hanem az, hogy cikik. Szégyelleni kellene, ha a "mi menő, pörgős cégünknél" is dolgozna egy ilyen vén csotrogány, mert hogy néznénk akkor már ki?

Girhes macska 2019.10.09. 11:09:24

Néven nem nevezett tejtermék minden reklámja a fiatal korosztályhoz szól, vegyétek, vigyétek, egyétek, igyátok, ettől lesztek/maradtok fiatalok stb. bullshit. A termék mégsem úgy fogy, ahogy a gyártó szeretné. Nosza, megveszik X áruházlánc vásárlói kártyájának forgalmi adatait, melyből kiderül, hogy a szóban forgó tejtermék legnagyobb vásárlói az 50+ korosztály tagjai. Marketinges nem tanul, a következő reklámkampány is a fiatalokhoz szól.

ekat 2019.10.09. 11:13:22

Én is úgy gondolom, hogy a 40-50 felettieket nehezebb befolyásolni. És részemről nem hiányolom a minket (én: 55) megcélzó reklámokat, úgysem látnám őket, mivel semmilyen magyart nem látok. :) A német InStyl jár digitális formában, abból néha kiszemezgetek ruházati dolgokat, a kedvenc márkáimtól meg persze kapom a hírleveleiket, meg részben a Facebook-on is látom őket meg az újdonságaikat.

ekat 2019.10.09. 11:14:00

+ egy e betű, ami lemaradt :)

ekat 2019.10.09. 11:18:40

@Hujber Tünde: Na ja, én 55éves nő pl. angol, német (ténylegesen is) felsőfok, Netflix, HBO GO és Prime Video előfizető vagyok, szükség esetén tudok torrentezni vagy külföldi VPN-ről is netezni, a férjemnek magyar feliratokat importálni a Netflixre, stb. :D

Mickey Pearce 2019.10.09. 12:24:23

Saját nemzetközi tapasztalat, hogy a cégeknél az agyhalott szopóskurvák karrier útja a HR és a marketing (esetleg diploma nélkül "szaktanfolyamokat" elvégezve). Ezektől nem nagyon lehet várni semmilyen önálló gondolkodást, már az is eredmény ha a standard bullshittet tudják tólni.
Nyilván vannak kíváló szakemberek mindkét területen, de talán ők a kisebbség :(

A marketingnek egyébként 2 funkciója is van, csak egyik a befolyásolás/agymosás, a másik a szimpla ismertetés (pl honnan a francból tudnék valami új termékről ami amúgy érdekelne).
Egyszer egy bankban láttam egy felmérést hogy amelyik nap az országos TV-ben hirdették a hitelüket, másnap sokan bementek azt a hitelt kérni (és tényleg fel is vették), harmad és negyednap egyre kevesebben aztán senki. Ez ilyen :) Aztán mikor jön a válság akkor "hitelkárosultak" és valakik mencsék meg őket (a más pénzéből természetesen). Kapjanak inkább Darwin díjat mielőtt belökik őket az árokba :)))

morph on deer 2019.10.09. 12:26:23

A helyzet közben az, hogy az 50-től északra elhelyezkedő korosztály pedig jóval nagyobb vásárlási potenciállal rendelkezik, mint a huszonévesek, például. Ráadásul a lényegesen drágább/értékesebb dolgokra is vevők, mert megtehetik!

Ezt kezdik felismerni már pl a divatházak is, és például már az anorexiás cérnánál nőiesebb alkatú, tehetős nyugdíjaskorú hölgyekkel is kezdenek törődni.

Amúgy csak szólok, hogy a marketing nem arról szól, hogy megmondja neked, vagy bárkinek, hogy “mire van szüksége”, távolról sem!

A - jó - marketing felébreszti benned a megszerzés, birtoklás, átélés, kipróbálás, megkóstolás, ésígytovább iránti vágyat, és a célcsoport akkor és amiatt reagál, azaz vásárol, és nem azért, mert szüksége van az ezeregyedik kacatra.

Ha netán az áru is olyan, akkor egyúttal még szükséget is kielégíthet, - és akkor szerencséd van, - de mint mondom: ez távolról sem az elsődleges cél.

(Ez így elsősorban a közvetlen fogyasztói reklámra és marketingre vonatkozik, a B2B más tészta.)

ProjectMayhem 2019.10.09. 12:27:28

egy idő után pedig (majdnem) mindenki 50+os lesz... miért változna alapvetően a fogyasztási szokása?

Koch Mária 2019.10.09. 12:43:02

@Kicknick: Hát, nem értek egyet. A fiataloknak szóló reklámok is legtöbbször a szülőnél találnak célba (ők fizetik a termék-szolgáltatás árát). Had élvezkedjenek abban a tudatban, hogy ők is fontosak. Hidd el nem mindegy, hogy úgy érzed, gondolnak e rád, vagy sem, mint fogyasztóra. Még akkor is, ha nem vásárolsz, vagy nem hagyod magad befolyásolni. A reklámnak azért van pozitív befolyásolása is, szóval nem fehér- vagy fekete a téma.

Koch Mária 2019.10.09. 12:48:26

@Hujber Tünde:
Kedves Tünde, pont telibe találtál a rendszerváltó korosztállyal: bizony mi., mai 50-esek voltunk azok. És mint minden korosztály mi is ilyenek is meg olyanok is vagyunk. Vannak akik fejlődtek, mert volt rá lehetőségük és ambíciójuk, vannak akik nem. A munkaerőpiac egy kényes téma, hogy miért kellenek vagy sem az 50 felettiek.
Az nagy baj lenen, ha ciki egy 50-es bármilyen téren. Csak Mo-n közel 3 millió 50 év feletti él. A lakosság egyharmada. A költésükből tartja fenn magát a gazdaság kereskedelmi ágának zöme. Nagyon szerteágazó gazdasági és társadalmi jelenségről van szó. De semmiképpen nem lehet leegyszerűsíteni.

Koch Mária 2019.10.09. 12:50:47

@morph on deer: Köszi, pontosan ilyen indíttatásból írtam. Köszi, hogy érzed-érted és érdemi véleményt írtál.

Koch Mária 2019.10.09. 12:53:27

@Mickey Pearce: hűha, ilyen stílussal nehezen képzelhető el a nemzetközi tapasztalat.
Azt tudtad, hogy itthon is (és nemzetközi szinten is) a marketing "guruk" , a kreatívosok és mindenféle díjakat elnyerő marketingesek szinte 100%-ban férfiak? Őket hogyan minősítenéd?

Koch Mária 2019.10.09. 12:55:59

@ProjectMayhem: talán így van, meg úgy is, hogy de, változik. Látom és tapasztalom is a saját bőrömön. Nem ugyanolyan intenzitású utakra megyek, nem ugyanolyan stílusú ruhákat hordok, nem ugyanazt a típusú kocsit venném, mint 10 éve, nem ugyanazt a zenét hallgatom, más fazonú cipő a kényelmes, stb. Szóval rengeteg téren változik a vásárlási szokás: kényszerből, pénztárcából, ízlésből, stb.

Mickey Pearce 2019.10.09. 13:03:49

@Koch Mária: Még sokat kell tanulnod :) kb 20 évet dolgoztam külföldön 5 országban multi menedzsmentben (plusz magyar tapasztalat másik 7 év)
Az hogy a díjakat nyert kreatívok mind férfiak, szerinted miben mond ellent annak amit írtam a szakmában levő nőkről?? Nyilván a férfiak a jó szakemberek :))) Nem ezt hívják funkcionális analfabétizmusnak hogy olvasol, de nem érted? :)))

Koch Mária 2019.10.09. 13:12:16

@Mickey Pearce: kár, hogy nem szedtél össze normális stílust. Meg látásmódot sem. Ja, hogy a férfiak a jó szakemberek, a nőket meg lehet minősíteni? Szerintem ne beszéljünk tovább, nincsenek érveid, vagdalkozol elég durva stílusban. Vélemények, érvek ütköznek, az szuper, de te egyiket sem műveled. Arc és név nélkül vagdalkozol.. szerinted?

a Lojalista 2019.10.09. 13:16:50

Amikor egy marketinges/reklámos reklámtervet készít és meghatározza a vásárlói célcsoport még mindig a több évtizede rögzült 18-49 éveseket nevezik fő célcsoportnak, vásárlóerőnek. De könyörgöm, 49 évesen még nem áll meg az élet! Még dolgoznak az emberek, jó esetben nagyszülőkké is vállnak, így kitágul az érdeklődési körük és ha megtehetik többet is költenek mind saját magukra, mind a családjukra. Egy mai 18 éves meg honnan lenne vásárlóerő? Hiszen még tanul, nincs jövedelme. De anno a felmérési szoftvereket így állították be és ez azóta se változott. Az meg csak hab a tortán, hogy hogy lehet egy ekkora sávban meghatározni az emberek érdeklődését? Hogy lehet egy 18 évest párhuzamba vonni egy 10-20-30 évvel idősebbel. A TV nézettségmérésről meg ne is beszéljünk. Annak a szónak a jelentése, hogy STATISZTIKA mindent megmagyaráz. Ezért árasztják el a kereskedelmi csatornákat ilyen színvonaltalan, harsány, de értéktelen műsorokkal. Amik ráadásul valljuk be, a fiataloknak nagyon torz mintát mutat.

A másik amivel nem értek egyet, hogy igen a mai 50+-osok is használnak számítógépet, okos telefont és élnek a technika vívmányaival. Nem értéktelenedtek el, sem mint vásárlók, sem mint emberek.... Mondom én a 60+-os, innen a számítógép mellől.

Koch Mária 2019.10.09. 13:22:41

@a Lojalista: köszönöm, nagyon értékes a véleményed.

morph on deer 2019.10.09. 13:37:54

@ProjectMayhem:
“miért változna alapvetően a fogyasztási szokása?”

Csuda tudja, de én például kevesebb gördeszkát meg tornacipőt veszek, de lehet, hogy én vagyok a kivétel.
Nem ugyanazokat a márkákat preferálom, mint 30 éve, inkább a stílus és a minőség számít, mint a divat, mások a táplálkozási szokásaim és az életmódom is, hogy csak pár dolgot említsek.
Amúgy számomra eléggé disszonáns, amikor valaki erőnek erejével úgy próbál kinézni, mint évtizedekkel korábban, pedig már nyomokban sem hasonlít akkori önmagára, de lehet, hogy ez is az én hibám :)
Majd meglátod, ha eljön az ideje.

Hajadonna 2019.10.09. 13:42:29

@Hujber Tünde: Az ifjú titán marketingesek csak azt felejtik el, hogy 25-30 év múlva már ők is 50-es korosztály lesznek, és ha ma az utcán találkoznak egy ovis csoporttal, jól nézzék meg őket, mert közülük fognak kikerülni azok, akik majd a mostani ifjú titánokat "szégyellik".

TitiRobin 2019.10.09. 13:49:26

Most akkor kezdjek azon búsulni, hogy minden igazi "akció", ami az édességek, desszertek terén hódít, diszkriminálja azokat, akik nem ehetnek cukrot (vagy nem akarnak cukrot enni).
Hogy olyan reklámokkal igyekeznek vásárlót nyerni, ahol én teljesen más termékre asszociálok (pl. fut egy Márka reklám "hulala" refrénnel. Erről nekem a tejszín jut eszembe, nem az üdítő), de ilyen példát nyilván mindenki tudna mondani. Így közelebb a 60-hoz, mint az 50-hez, igyekszem elkerülni a magyar csatornákat, ha tv-t nézek, és igyekszem a reklám bejátszásokat is elkerülni.
Már nem lepődök meg, hogy női méretben igen nehezen találok sportolásra alkalmas ruházatot, pedig attól hogy kövérebb vagyok az átlagnál, még inkább kellene, hogy sportoljak. Azt mondják vegyek férfi melegítőt, de ugye tudjuk, hogy a női alkat és a ffi nem egyezik meg. Üdvözlöm azt, hogy valaki(k)nek mi is eszébe jutunk. Remélem még megérem, hogy láthatóvá is válik.

ekat 2019.10.09. 13:59:10

@ProjectMayhem: Már hogyne változna? Persze nem attól, hogy átlépi valaki az ötvenet, hanem folyamatosan. Én is minőségibb és drágább dolgokat (is) veszek, de attól függetlenül is ahogy idősödik az ember, egyre több dolgot kihagy, hogy hiába tetszik, én ezt már nem vehetem fel / nem tehetem meg. Nehéz is egyébként egyensúlyozni a túl-fiatalos és a köszi-ennyire-nem-akarok-öregasszony lenni között. :)

Mickey Pearce 2019.10.09. 13:59:35

@Koch Mária: Tipikus női szakembernek látszol :)))
Annyira szánalmas. Azért csak képzeld magad érdekes bonyolult személyiségnek meg professionalnak :)))
Pont te írtad hogy a jó szakemberek mind férfiak, nézz már utána.

ekat 2019.10.09. 14:52:58

@TitiRobin: Mondjuk ezt a hozzászólást nem értem, hogy jön ez ide? Huszonévesek is vannak sokan túlsúlyosak, és 50 felettieknek is soknak rendben van a BMI-je.

a Lojalista 2019.10.09. 15:12:23

@Mickey Pearce: "a jó szakemberek mind férfiak" ... :)))))) hát persze hogy és fiatalok és okosak és szépek....

www.youtube.com/watch?v=g20M4G7SQ2U

micimate 2019.10.09. 15:38:48

Aki nem tud arabusul, az ne beszéljen arabusul! Rég olvastam ennyi hülyeséget! Picinyeim! A butácska reklám "menedzserek" nem marketingesek. Sőt, még a profi reklám-szakemberek sem! A marketing a reklámnál sokkal, sokkal több Akinek fogalma sincs arról, hogy az mi, az bizony épeszű reklámot sem fog soha csinálni. Akinek fogalma sincs a konjunktúra kutatásról, a piackutatásról, aki nem tudja, hogy a gyártmányfejlesztésnek milyen marketing feladatai vannak, aki nem tud semmit az eladás előtti, az eladáshoz kötődő, vagy az eladás utáni vevőszolgálatról, aki még nem is hallott Public Relationsról, gőze nincs, hogy milyen SP (Salaes Promotions) technikák léteznek, az soha nem fogja tudni, hogy a reklám csak ennek a rendszernek tagja, a marketing management irányítása alatt, szorosa kapcsolódva minden más marketing elemhez.
E derék reklámiparos segéd, vagy betanított munkások nyilván magas a reklámkutatás, az argumentáció valami huncutság, ki tudja mi az a reklámeszköz mix, mi a költség optimalizálás, mi a vidra effektus, szóval, dehogyis marketingesek ők. Ráadásul buták is, tanulni nem hajlandóak!
Jöhet ezért az idegbeteg, vevőriogató Alsa.hu, vacsora időben menstruációs, bélműködési, pl. fingató szerek, és más emelkedett témák futnak. Persze, csak annak aki nézi, hallgatja életkortól függetlenül. Én speciel csak a hangot kapcsolom le azonnal, mert folytatni akarom a felháborítóan gyakran megszakított filmet.
Kérem tisztelettel nem az a fő baj, hogy buta, tehetségtelen, elvileg "szakmájukat" még csak nem is ugató népeknek szűk a horizontja , esetleg saját korosztályán nem lát túl, hanem, hogy elhiszi, hogy ő marketinges! A profi marketingnek talán első szabálya, hogy ha dolgozol, a saját véleményedet, ízlésedet, prekoncepciódat, tapasztalatidat hagyd kinn a ruhatárban!
No, de akkor már kezdődik a marketing, amely bizony pontosan meghatározza, hogy hol vannak a profit centrumok, kik, és milyenek a fő piac tagjai, hogyan beszélnek, mit értenek, kivel, mivel akarnak azonosulni, és kiktől, miktől elkülönülni, egyes fogyasztási célokra mennyi pénzt hajlandóak kiadni, és a sor még igen hosszú! Ja! Az sem baj, ha valaki tudja, hogy az érintett termék, szolgáltatás melyik életciklusban van, hallott már valamit a Gauss görbéről, sőt talán még az "S" görbéről is.

ProjectMayhem 2019.10.09. 15:49:12

@Koch Mária, @morph on deer, @ekat: azt próbáltam az "alapvetően nem változikkal" kifejezni, hogy fogyasztási preferenciái továbbra is lesznek, maradnak (tehát alapvetően nem változnak). Nem biztos, hogy ezek egyezőek az 50- állapottal, sőt. De továbbra is célcsoport.
Mi lenne, ha a marketinges együtt öregedne a célcsoportjával: kecske/káposzta speciális esete.

ekat 2019.10.09. 16:29:47

@ProjectMayhem: Ja hogy azt akartad mondani, hogy nem változik az a (furcsa :D) szokása, hogy fogyaszt. Na az tényleg nem. :)

Veszéjben a lyogállamiság ! 2019.10.09. 17:21:56

Hát többek között azért nem,mert ennek a generációnak a pénzét a tizen huszon évesek költik el..

TitiRobin 2019.10.09. 17:35:53

@ekat: bocs, ha magyarázni kell - 50 fölött jobban jellemző, gondolom, valamennyi túlsúly a változások miatt. A huszonéveseknél elég szomorú, hogy vannak túlsúlyosak. De itt nem a túlsúly volt a fontos, hanem az, hogy nem "normál" alkatú emberek is szeretnének pl. jól öltözni, de sokszor azt sem tudom hova mehetnék vásárolni? Most egyértelmű?

ekat 2019.10.09. 18:25:22

@TitiRobin: Utóbbit megértem, aláírom, de szerintem akkor sincs köze az ember korához. Amúgy C&A és Ulla Popken sem jön be?

Szabványok 2019.10.09. 18:43:39

2019-ben, az internet korában az az alap, hogy ne higgyünk a marketingeseknek, reklámoknak, kihagyhatatlan ajánlatoknak, világmegváltó csodáknak. A minimum az, hogy az ember beüti a gugliba, amit ajánlanak. De ma már minden információ megszerezhető az internetről. Előre letölti az ember a használati utasítást, elolvassa a fórumokon a véleményeket, megnézi streetview-val, hogy milyen a környék, stb.
Ma nem úgy vesz az ember autót, hogy meglátja az óriásplakátot, hogy a "Volvo = biztonság" és máris rohan venni.

Én mindenféle on-line és off-line felmérésekben 49 évesnek adom ki magam. Így nagyobb súúllyal veszik figyelembe a véleményemet.

Szabványok 2019.10.09. 19:04:23

@ProjectMayhem: Az 50+ osok fogyasztási szokásai mások. Például tapasztaltabbak, sok mindent láttunk már, kevésbé hat ránk az "újdonság", "korszerűség", viszont szeretjük a jól bevált dolgokat, konzervatívabb az ízlésünk. Több a pénzünk és nem égetni szeretjük, hanem értéket kapni érte.
Mások az igényeink, nem akarunk már gyereket, lakásvásárlásnál nem szempont az óvoda közelsége, viszont az orvosi rendelőé igen. emeleti lakást földszintire cserélünk.

Jó példa a Retro rádió. Az az, 50+ korosztálynak van kitalálva. Ha valaki az 50+ korosztályt akarja elérni, akkor a Retro rádión hirdessen elsősorban. (Meg a 90,9MHz-en, 92,1MHz-en.)
Ha más az 50+ -osok zenei ízlése, akkor miért lenne ugyanaz a nyakkendő ízlése, mint a fiataloknak?

ekat 2019.10.09. 19:23:31

@Szabványok: Eszem ágában sincs a 3. emeleti lakásunkat földszintire cserélni - ever -, hiszen jó tetstedzés feljönni. Retró zene meg néha jöhet nosztalgiázni, de amúgy nem kell, aki folyton a mútlban tartózkodik, az seggel megy a jövőbe. :) Sőt, igazából rádiót se hallgatok tizensokéve - hiszen már megválogathatja az ember, hogy mit hallgat. Nem vagyunk a szerkesztő ízlésére szorulva.
Szóval attól hogy egy korosztály vagyunk, még nagyon nem vagyunk egyformák.....

Girhes macska 2019.10.09. 20:01:15

@Szabványok: Így, 50+-osan eszembe sem jutna Retró rádiót hallgatni, sőt, kimondottan idegesít, hogy ott is a múltba bámulás megy. De van az a célcsoport, az biztos, nálam fiatalabb tesómnál is állandóan ez szól.

Nancsibacsi 2019.10.09. 20:13:34

Egy 50-es számára simán nehezebb marketinget csinálni, mert nem olyan könnyen befolyásolható, mint egy 20 éves. 50 évesek mondjuk pont lesz.rják az influencereket, a 20 évesnek meg elég ha XY azt mondja a youtube-on, hogy ez vagy az menő, máris remeg érte. Szóval több lenne velük a munka is - nem csak a várható profit. Eleve egy 20 évesnek még le kell nyűgöznie az ellenkező nemet is - akár nő, akár férfi -, és hát ha van egy kis pénze, amiért jobb partit remélhet, akkor el fogja költeni. Egy 50-esen már ilyen nyomás nincs.
Pl. én simán tudnék venni 25 milliós autót is - mégis beérem egy 3 millióssal, mert simán nincs szükségem a drágábbra. És ez teljesen tök független attól, hogy mondjuk az Audi hogyan próbálja meg a torkomon letölni a Q5-öt vagy a TT-t - értem én hogy jó, meg életérzés, meg stb - de nem fogom megvenni, mivel nincs szükségem p.ncimágnesre. És még 50 se vagyok, csak 40+.

weasel 2019.10.10. 00:38:44

Szerinte, többen is fején találták a szöget: az 50 felettieket borzalmasan nehéz befolyásolni - egyszerűen ismerik már az összes trükköt. Kidobott pénz lenne bármit is rájuk targetálni - hiszen pontosan tudják mit keresnek, és jellemzően el tudják kerülni a trükköket, csapdákat.

NoOne 2019.10.10. 02:31:31

Annyi a bullhit körös-körül, hogy épeszű ember legszívesebben fogná a mécsesét/gyertyáját és keresne egy magának egy bálnát -- legalábbis egy időre biztosan. :)
A titánokat és titanillákat egyébként naponta látom dolgozni, ill. hallom, hogy a dolgokat hogyan beszélik meg, ill. mindezekről milyen magánvéleményük van. Mielőtt vki rosszra gondolna, a megfejtés egyszerű: munka "közben" az informatika miatt találkozom velük, egyébként pedig viszonylag sokan dohányoznak, ott pedig jóval kötetlenebb a társalgás és nem csak a "tények", hanem a "körülmények" is szóba kerülnek.
Emberi vonatkozásban alapvetően semmi bajom velük, de tény, hogy a munka során gyakran borzalmas, ahogy gondolkodnak és viselkednek... és nem csak a férfiak. Nagy baj persze nincs, a zömük talpa idővel eléri a talajt. ;)

A vásárlás. Már egy ideje én is a "kirekesztettek" közé tartozom. Ha valamire szükségem van, akkor kétszer is meggondolom, hogy tényleg szükségem van-e rá. Ha a döntés igen, akkor ár/érték arányban megkeresem a neten a szóbajöhető termékeket, majd a specifikációk alapján szűröm, ezután -- vagy már közben is -- rákeresek a vásárlói véleményekre. Kiemelten érdekelnek az esetleges gyártási, felhasználási, garanciális és szerviz-információk. Lehetőleg helyi üzletben vásárolok, de a webes rendelés se probléma. Az élelmiszer az más. Az alapvető élelmiszerek vásárlásához minden további nélkül használom a mo-i láncok appjait, pl. vajat általában negyedévenként veszek, amikor akcióban kb. 2/3-ad áron vehető meg. Ez mellett a helyi piac a másik jóság, mert ott normális esetben nem kell rohanni, lehet beszélgetni is, az árusok ismernek, és tényleg értékes plusz információt kapok a termékekről. Ritkán alkuszom, ha nem tetszik az ár, normális hangnemben megmondom, hogy ez nekem sok és keresek más terméket, más árust.

A reklámújságokat nem szeretem, mert amellett, hogy sokaknak ad bevételt a készítésük és a terjesztésük, rengeteg szemetet is jelentenek. Ráadásul színben általában nagyon telítettek, az pedig rengeteg festéket jelent. A rádió és TV-reklámok taszítanak a nagyon gyakran magyartalan vagy nyelvtanilag hibás megfogalmazás miatt, a ripacskodás borzasztó, és az ajánlás helyett a nyomulós "kell neked" feeling kösz, nem kell. Ez vonatkozik a plakátok többségére is, és a webes hirdetésekre is. És mégis célközönség vagyok, mert a lényegi információ azért átjön, mégpedig az, hogy létezik az adott termék, szolgáltatás stb. Aminek, ha tényleg szükségem van rá, majd jól utánanézek. Na és itt a kör bezárult.

clemens 2019.10.10. 06:41:56

Ugyan, ne fáraszd magad!
Én nagyon jól érzem magam hogy nem vagyok "célcsoport", talán abban segíthetnél hogy a gyógyszergyárak is felejtsenek el!
Egyébként sokkal jobb esztétikus fiatalokat látni a reklámokban (ha már úgyis megkerülhetetlen) mint vén trottyokat (a magam 60 évét is beleértve)

kemény keleti kommentelő 2019.10.10. 07:53:49

Azt azért hozzá kell tennem a reklámról szóló vitához, hogy az eladás nem csak a reklámról és annak hatásáról szól. A vevő identitásvásárló is egyúttal, nem csak impulzusvásárló. Az identitást pedig el kell adni. Az 50 pluszosok most választhatnak a fiatalok és az apáik-anyáik menőzése között. Utóbbit már kevésbé akarják, mert ők már nem ugyanazok a nyugis csipketerítős, úrvezetős, zsolnais tipusok, de a fiatalok letisztult egyszínű izlése meg nagyon kihozza a ráncaikat.
Azt se felejtsük el, hogy ez a korosztály honnan indult, és merre tartott életében. Eltért az előtte és utána járóktól. A kezdetekben természetközeli kockásinges-farmeros hosszúhajú volt, aztán lett belőle bőrkabátos, pirosautós vagány vállalkozó, és most ezen is túl van. Nem tud megérkezni a fiatalok fekete ruhás fehér szobás világába. Valami más identitás kellene neki, amit még nem kínálnak.
Talán tessék úgy csinálni, ahogy a fiataloknál. Nézni a menőző kreatív 50-eseket, hogy mit találnak ki, és azt lekövetni a tömegtermeléssel. A fiatalok divatja is az utcai kreatívokkal kezdődik.

Szabványok 2019.10.10. 09:07:29

@ekat: "Eszem ágában sincs a 3. emeleti lakásunkat földszintire cserélni"
Akkor Te még nem vagy testben eléggé 50+.
Az én tapasztalatom szerint az emberek életük utolsó 10-20-30 évében korlátozott mozgásúak, sőt sokszor hivatalosan is mozgáskorlátozottak. Van, aki 50 éves korában nem tud már felmenni a harmadikra és van, aki 90 éves korában is fel tud menni. Egészen konkréten: feleségem nagymamája 90 éves koráig járt fel a 3.-ra az után költözött le a földszintre.

Sok olyan 50-60 éves embert ismerek, aki *nem* tud felmenni a harmadikra. Például szívbeteg, elhízott, valamilyen mozgásszervi baja van, stb. Attól még lehet pénze és akarhat vásárolni.

Kis túlzással: az 50 alatti korosztálynak snowboardot kell eladni, az 50 felettieknek tolószéket.

Még egy példa: hallókészülék. 50 alatt kevesen használnak. De aztán egyre többen. És rohadt drágán adják, van többszázezer forintos hallókészülék,üzemeltetéséhez folyamatosan cink-levegő elemeket kell venni. Vannak - nem Magyarországon - olyan hallókészülék, amit át lehet kapcsolni "HiFi" módra, akkor nem beszédérthetőségre, hanem zenehallgatásra optimalizált.
Ez például egy még kiaknázatlan terület, meggyőzni az időseket, hogy ne $20-s kínai szart dugjanak a fülükbe, hanem 300000Ft-os, személyre szabott DSP programmal rendelkező halókészüléket.

Szabványok 2019.10.10. 09:20:20

@ekat: ", aki folyton a mútlban tartózkodik, az seggel megy a jövőbe"

Fontos mondat! Pont ez világít rá a különbségre. Mert a "fiatal" (jelen esetben <50) a jövőbe néz, el akar érni valamit. Az öreg viszont a múltba néz, meg akarja tartani. Egy idős ember számára a jövő nem a lehetőségek, amiket nézni kell, kell, hanem a betegségek és végül a halál. Én inkább a seggemet mutatom a betegségeknek és a halálnak.

Ez jelentkezik termékekben és motivációban is.Én már nem snowboardot keresek, mert már nem akarok megtanulni snowboardozni, hanem sílécet. És nem a legmodernebb 10m sugarú carving sílécet, hanem egy szép hosszú, egyenes, hagyományos sílécet, mert azon síeltem 40 évig.
Nekem nagyon nem jön be az érintőképernyő az autóban, soha nem vennék Teslát én olyan autót kérek, amelyikben mindenre dedikált, fizikai nyomógomb van. Nekem olyan autó kell, aminek az orrában hathengeres benzinmotor van és a hátsó kerekeket hajtja. Nekem nem kell ABS, ESP, mert én még megtanultam fékezni, kanyarodni.

Igen, az öreg a múltba néz!
Lehet ezt nem figyelembe venni és fogamzásgátlót, tampont eladni a 45 év feletti (menopausa utáni) nőknek, de inkább az inkontinencia betétekkel kellene próbálkozni.
Már ha kell az idősebb hölgyek pénze.

Veszéjben a lyogállamiság ! 2019.10.10. 09:28:01

@Nancsibacsi: Plusz ötvenes átlag anyu átlagbérét nem ritkán a 18 éves kislánya költi el iphone-ra..
Volt erről egy karikatúra pár éve. A tinédzser lány számba veszi kütyüit: iphone, ipod, ipad..Anyu pedig a sarokban morog az orra alatt: I paid..:)

TitiRobin 2019.10.10. 09:30:38

@ekat: ulla jó lehetne, de tartósan nem megfizethető, a másik meg nekem nem jön be.

@weasel: azért az 40-50+ is szereti megismerni az újdonságokat, én legalábbis igen, ilyen oldalról kellene közelíteni. Ezeket meg nem mindig lehet megtalálni a megszokott forrásokban. Nekem kevesebb időm van keresgélni, nem tudom más hogy van vele, ezért nem biztos, hogy minden engem érdeklő újdonság megtalál.

@Clemens: esztétikus idősebb generáció is van, és ha a reklámban a viselkedése is esztétikus, akkor semmi bajom ezzel - és ne menőzzenek.

Szabványok 2019.10.10. 11:19:09

Eszembe jutott egy analógia!
Az 50+ korosztály, olyan, mint a kövér emberek. Régen minden márka, mindig a fiatal, vékony, sőt deszka modelleken reklámozta a ruháit. Pedig a valós váráslóközönség 1%-nak van "modell alakja". Szerencsére erre már rájöttek és m már a plusz size modellekel reklámozzák a plusz size ruhákat a plusz size embereknek.
Hasonlóan kellene eljárni az "plusz age" emberekkel is. Mert elég nagy piacot jelentenek, öregszik a társadalom, egyre többen vannak és egyre több a pénzük. Nekik már nem kell lakásra,törlesztésre költeni a pénzüket, a keresetük a nyugdíj előtt a legmagasabb.
Hogy szól a mondás?
- Mikor kezdődik az élet?
- Ha a gyerekek elköltöztek, nyugdíjba mentünk, az anyós az öregek otthonában és a kutya is megdöglött.

Meg kell célozni az 50+ korosztály bakancslistáját!

Szabványok 2019.10.10. 11:53:05

@micimate:
"A profi marketingnek talán első szabálya, hogy ha dolgozol, a saját véleményedet, ízlésedet, prekoncepciódat, tapasztalatidat hagyd kinn a ruhatárban!"
Itt nyilván amatőrök beszélgetnek, ezért megkérnélek, véleményedet add le a ruhatárban! :-)
Mi vagyunk a consumer, aki a king.
Egészen konkrétan mi vagyunk az 50+ generáció, zsebünkben az egy élet munkája során összegyűjtött tapasztalattal, vagyonnal, korosztályi ízlésünkkel. Minket kell kielégíteni.
Mi, fogyasztók hol találkozunk az eladóval?

* Termékfejlesztésnél. Ott kell(ene) felmérni, mit is igényel az 50+ korosztály? Milyen szemüveget? Nem vakon kifejleszteni a multifokális lencséket, méregdrágán árulni és lebaszni minden 45+ embert, mert utálja a multifokális szemüveget. Tehát én itt ülve a bankszámlámon azt várom, hogy egy piackutató megkérdezi: "A bácsi milyen sebességváltót szeretne az autójába?"

* Reklámál. (Ez most összefoglaló laikus neve a teljes információkapcsolatnak.) Hogyan jövök rá, hogy nekem mi kell? Jelentse be a KTM, hogy speciális 50+ (aranyeres, derékfájós, rosszabb állapotú) korosztálynak kifejlesztett bicikliket fejlesztett ki!
mi 50+ -osok konzervatívabbak, realistábbak, hitetlenebbek, alaposabbak vagyunk egy vásárlásnál. Például a műszaki adatok jobban érdekelnek, mint a jelentés nélküli szlogenek. Nekem ne azt mondják, hogy "szuper energiatakarékos", hanem, hogy mennyi a fogyasztása. Épp tegnap bosszankodtam, hogy a tévékre nem azt írják rá, hogy fogyasztása 160W (100-200W fényerőtől függően), hanem azt, hogy évi 123kWh. Hát, honnan tudják, hogy én mennyi tévét nézek?
Volt már olyan termék, amit azért nem vettem meg, mert nem tudtam hitelesen tájékozódni a jellemzőiről, műszaki adatairól a neten.
Idősebbeknek ez különösen fontos, mert kevésbé mászkálós fajta, otthon ülve a számítógép előtt vásárol. Nem fog kimenni a Szentendrei útra a "Pajzs"-hoz, hogy ott lukat beszéljenek a hasába. Konkrétan azt keresi, mennyi a nyugalmi áramfelvétele annak a Pajzs autóvédelemnek. Ezt szeretné megtalálni a neten.

*Terméknél, terméktámogatásnál. Ebben nem sok a különbség, talán annyi, hogy több támogatást igényelnek az 50+ -osok. Például magyar nyelvű használati utasítást, mert kevesebben tudnak külföldiül. Továbbá kevésbé DIY szemléletűek részben a fizikai erő, ügyesség hiányában, részben az új technológiák rosszabb ismerete miatt. Az 50+ korosztálynak helyére kell tenni a hűtőt, be kell kötni a mosógépet és türelmesen, ezredszerre is elmagyarázni, hogy a mai szoftverek üzemszerű működéséhez hozzá tartozik, hogy időnként lefagynak és akkor ezen három gomb együttes lenyomásával lehet újraindítani a készüléket.

A profi marketingnek talán első szabálya, hogy ha dolgozol, a saját véleményedet, ízlésedet, prekoncepciódat, tapasztalatidat hagyd kinn a ruhatárban!
No, de akkor már kezdődik a marketing, amely bizony pontosan meghatározza, hogy hol vannak a profit centrumok, kik, és milyenek a fő piac tagjai, hogyan beszélnek, mit értenek, kivel, mivel akarnak azonosulni, és kiktől, miktől elkülönülni, egyes fogyasztási célokra mennyi pénzt hajlandóak kiadni, és a sor még igen hosszú! Ja! Az sem baj, ha valaki tudja, hogy az érintett termék, szolgáltatás melyik életciklusban van, hallott már valamit a Gauss görbéről, sőt talán még az "S" görbéről is.

No, de akkor már kezdődik a marketing, amely bizony pontosan meghatározza, hogy hol vannak a profit centrumok, kik, és milyenek a fő piac tagjai, hogyan beszélnek, mit értenek, kivel, mivel akarnak azonosulni, és kiktől, miktől elkülönülni, egyes fogyasztási célokra mennyi pénzt hajlandóak kiadni, és a sor még igen hosszú! Ja! Az sem baj, ha valaki tudja, hogy az érintett termék, szolgáltatás melyik életciklusban van, hallott már valamit a Gauss görbéről, sőt talán még az "S" görbéről is."

ekat 2019.10.10. 12:09:13

@Szabványok: Én meg továbbra is fenntartom, hogy mások vagyunk, mert én hiába vagyok öreg, nem szeretek a múltba nézni. Örülök az újdonságoknak, és kifejezetten szeretek haladni a korral, már persze csak azzal a részével, ami érdekel / tetszik. Azt, hogy van, ahol már inkább biztonságra / kényelemre törekszik az ember, az szerintem más dolog.
Egyébként a 70 feletti rokonaim is feljárnak hozzám a harmadikra, és van akinek tabletje van, van akinek e-olvasója, és így tovább. Utazgatnak is vígan közelre, távolra, bár a 76 éves nagybátyám azt mondja, kezdi már fárasztani a hosszabb repülőút. :)

ekat 2019.10.10. 12:14:47

@Szabványok: Jaj ne beszélj már mindig a teljes korosztály nevében. :) Ebben a korosztályban is van ilyen is, olyan is. Az én 58 éves férjem megsértődik, ha bármihez szerelőt akarok hívni. És a 'szoftverhez' ennél még a hetvenes rokonaim is jobban értenek...

micimate 2019.10.10. 13:01:33

@Szabványok: Kedves Barátom!

Sajnálom, de kicsit félrementél. Nos, magam is 50+ vagyok, pontosabban 74. Amúgy a viszonylag jól szituált középkorúak életét élem, azzal az anyagi, és szellemi fogyasztási struktúrával. Remélem, még sokáig.

Természetesen vannak saját véleményeim is, ám amit leírtam, megtalálhatod az első, sok évtizede kiadott első hazai marketing szakkönyvben, az Iparvállalati Marketingben, aminek egyik társszerzője lehettem. Cikkeim a Marketing című szép emlékezetű lapban, és még sok más helyen próbálták terjeszteni a marketing gondolkodást. Dolgoztam reklámkutatásban, Országos Piackutató Intézetben, a marketinget tanítottam szinte az összes vezetőképzőn, reklám szak tanfolyamokon, egyetemen, és főiskolákon. Írtam egyetemi jegyzetet, én csináltam az első hazai SP akciót, amiért meg akart kövezni az akkor illetékes minisztérium. Bátorkodtam a háború utáni értékpapír piacot az első fix, majd az első változó kamatozású kötvény létrehozásával újraindítani. Egyik kedves segédem bizonyos Járay Zsigmond osztályvezető akkor elvtárs, de igazából úr volt. A Skála fürgén lekoppintotta.
Dolgoztam iparban, kereskedelemben, kutató intézetekben, minisztériumban, és beosztott vezetőként, vezérigazgatóként, vagy 104 igazgató, vezérigazgató főnökeként is elsősorban marketingesnek tartottam magamat, és aszerint dolgoztam, a szakma szabályai szerint. Talán nem is egészen sikertelenül.
Félreértés ne essék! Nem dicsekedni akartam, csak alátámasztani amivel kezdtem előző bejegyzésemet. Én tudom miről beszélek. Ettől még véleményem volt ötven éve is, és most is. A mai reklámról lesújtó! Elsősorban a szakmaiatlansága miatt. Igen, egyetértek az általad felsorolt követelményekkel . Éppen ezeket hiányolom. Ez vélemény, hogy mihez képest, az viszont nem vélemény, hanem némi hozzáértés.

micimate 2019.10.10. 13:12:25

@Szabványok: Bocsánat! Kifelejtettem. Ha érdekel a szakma magasiskolája Vance Packard Rejtett Rábeszélők" (Hidden Persuaders) című , emlékezetem szerint 1932.-ben megjelent rendkívül élvezetes könyvét ajánlom.

ekat 2019.10.10. 14:08:05

@micimate: Nem tudom, őt érdekli-e, de engem nagyon, köszönöm a tippet.

ekat 2019.10.10. 18:29:12

@ekat: És már rajta is van a Paperwhite-omon. :)

micimate 2019.10.11. 08:41:58

@ekat: Bocsánat! Jól elnéztem az első kiadás megjelenésének dátumát! Kérem tudja be hajlott koromnak. Fájdalomdíjként ajánlom Ernest Dichter Institude Motivational Research Inc. munkáit, hogy még jobban el lehessen rettenni a reklámozás mélypontját jelentő Alza.hu, a boldogsághormonokkal töltött intim betétek, a pajzán asszociációkat kiváltó erősen tátott szájú telefontársasági reklámfotótó, a Mancika fogja és mutatja reklámoktól. Felettébb izgalmas, hogy igazából pszichológusok tervezték a Ford Mustángot, a nylon függönyt, amit nem kell vasalni, de lehet, az "ön megérdemli" közelítést, tudni, hogy miért van a víz a szereplő mögött és és nem előtt, miért kushad le a vadállat az x parfümöt viselő nő keze alatt, Lehet visszasírni a pszichológus végzettségű Sas István disznósajt reklámfilmjét, vagy Orosz István grafikáit, Tóth József tehéntúró reklámját. Jó lenne a sok üvöltöző borzalom helyett újra valódi reklám!

ekat 2019.10.11. 09:49:24

@micimate: Igen, az Amazon 1957-et írt, meg is lepődtem. Nem sokat találkozom reklámokkal, mert nem nézek rendes tévéadást, úgyhogy a fenti utalások igazából nem mondanak semmit. Ha véletlen mégis látok tévéadást, akkor rosszul vagyok attól, hogy - legalábbis nekem úgy tűnik - csupa körömgomba / hüvelyfertőzés / hasmenés-reklám van. Ez a magyar társadalom? :(
De több könyvet nem veszek, ez is elég drága volt még így e-booknak is, meg megvan a Freakonomics is.

Szabványok 2019.10.11. 11:04:07

@ekat: "Én meg továbbra is fenntartom, hogy mások vagyunk, mert én hiába vagyok öreg, nem szeretek a múltba nézni."
Akkor még nem vagy elég öreg! :-)
(Vagy nincs elég sok szép élményed a múltból.)

" Örülök az újdonságoknak, és kifejezetten szeretek haladni a korral, már persze csak azzal a részével, ami érdekel / tetszik."
Ez természetes, ezzel így van mindenki.
Én is. Például autórádió. Kezdődött azzal, hogy egyáltalán tettem rádiót az autóba. Aztán a kazettával folytatódott, amikor már azt hallgattam, amit akartam. Aztán jött a CD. Ma már pendrive-ról hallgatok zenét. De az mp3-t, a veszteséges tömörítést nem fogadom el. Várom már, hogy mikor lesz olyan autóm, amelyik 192kHz/24bit zenét *jó minőségben* le tud játszani.
Az újdonságok egy részének örülök, másik részének nem, ostoba, öncélú, felesleges dolognak tartom.
Rossz hír a marketingeseknek, hogy ezt *én* akarom eldönteni és eléggé edzett és alapos vagyok, hogy nagyon nehezen lehet rádumálni valamire. Várjuk ki, mi lesz belőle! Miért lenne sürgős?

" Azt, hogy van, ahol már inkább biztonságra / kényelemre törekszik az ember, az szerintem más dolog."
Biztonság, hogy kevésbé ugrok be a pillanatnyi divatnak. Jó példa a 10 éve kitört 3D láz. Boldog-boldogtalan rohant 3D tévét venni. Röhögtem rajtuk, mert divathóbortnak tartottam. És lám, mára lecsengett. Ma a 4K, 8K tévéket nyomatják. Ez is hülyeség szerintem. Egyrészt nincs műsor hozzá. Másrészt, aki egy kicsit is tud számolni, kiszámolhatja, hogy 1méterre kell ülni a 2méteres tévé előtt, hogy észrevehető legyen a különbség. Akkor meg? Tökéletesen elégedett vagyok a 10 éves (plazma!!) Panasonic tévémmel. Nem láttam még tévét, amire lecserélném, mert élvezhetőbb a képe.
Igencsak fel kéne kötnie a gatyáját annak, aki tévét akarna eladni nekem! (Az "okostévé" sem hat meg, mert minek az okosság a tévébe, arra ott a médialejátszó BD lejátszóval, internettel és szervereim elérésével.)

Szabványok 2019.10.11. 11:36:53

@ekat: " Jaj ne beszélj már mindig a teljes korosztály nevében. :) Ebben a korosztályban is van ilyen is, olyan is. Az én 58 éves férjem megsértődik, ha bármihez szerelőt akarok hívni. És a 'szoftverhez' ennél még a hetvenes rokonaim is jobban értenek..."
Szerintem Te akarod egyedi példák alapján megítélni a korosztályt.

Majd' egy tízessel idősebb vagyok a férjednél. De pontosan ezért(!) én megszoktam, hogy mindent magamnak csinálok. annyit, de annyit csalódtam a szerelőkben! Végül úgy is nekem kell megcsinálnom, mert szart hagynak maguk után. Olyan zárat szereltem az ajtónkra, amire több "szakértő" azt mondta, hogy lehetetlen kombináció. Jövő héten kicserélem a gáztüzhelyt, sütőt. (Természetesen leszarva, hogy ezt csak gázszerelő csinálhatná.)
Szoftverekhez meg igencsak értek. A harmad ilyen korú gyerekeknek oldom meg a szoftver problémáit. Itthon, a családban kb. egy tucat(!) számítógépnek én vagyok a rendszergazdája én csinálok rajtuk mindent. A szervereimen kb. 15TB van és a nyaralónkban lévő backup szerverre rsync-kel szinkronizálom. Kedvenc hobbim, hogy a BMW-im szoftverét buherálgatom, tuningolom, állítgatom.

De tudom, hogy nem vagyok tipikus 67éves BMW tulajdonos. Mert a tipikus 67 éves BMW tulajdonos nem maga szervizeli, alakítja a (garanciális!!!!) autóját, nincs hatféle(!) interfésze és sokféle programja hozzá. A tipikus 67 éves amikor csipogást hall a spájzból, nem arra gondol, hogy már megint beszart a WD green HDD és újra kell építeni a RAID5-t.
Szerinted melyik 67 éves az, amelyik ha rá akarnak sózni egy BT fülest, akkor rákérdez, hogy milyen veszteségmentes codec-eket ismer?
Se a férjed, sem én nem tipikus 50+ vagyunk.
A tipikus 50+ számára az internet = facebook.
A tipikus 50+ kényelmes, ha van pénze, hogy megfizesse, miért csinálná maga?

Szabványok 2019.10.11. 11:56:03

@micimate:
Természetesen elismerem szakmai múltadat, hozzáértésedet. Nyilván jobban értesz a szakmádhoz, mint én. (gondolom Te is elhiszed, hogy a villamosenergia elosztó hálózatok irányítástechnikájához viszont én értek többet.
Viszont mindketten "fogyasztók" vagyunk a másikunk szakmájában.
És a végső cél a fogyasztó kielégítése. Te, mint fogyasztó azt várod el, hogy ne legyen hosszú áramszünet,mert akkor leolvad a hűtőd, nincs fűtés, nincs melegvíz. Azt, hogy ezt most hogyan oldja meg a hálózati engedélyes, telepít-e rádiós oszlopkapcsolókat vagy nem, nem érdekel

A marketingnek én vagyok a "fogyasztója".
Laikusként próbálom elmondani, mivel lehet és mivel nem lehet engem elcsábítani. Laikusként elmondom, egy véleménynek a sok millióból, hogy szerintem butaság volt az 1-s BMW-nél áttérni az FWD platformra, inkább az előző3-st használták volna megint. Ez egy vevői vélemény, egy olyan vevőé, aki emiatt beleesik egy piaci résbe. (Ugyanezt elmondhatom az i3 utód nélküli kinyírására.)
Amit mondok, azt úgy kell értékelni, mint egy piackutatásra adott választ. Hogy ezzel a válasszal mit kezdenek a marketingesek, managerek, mit dönt a MW igazgatótanácsa nem tudom. Én csak azt mondom, hogy ha az 1-s FWD lesz, akkor nem olyat veszek a gyerekemnek, ha az i3-ból SUV-ot csinálnak, akkor a következő villanyautóm nem BMW lesz.
Csak mint egy fogyasztói véleményt mondom, hogy a kuponvilág, akciók, szupersopkártya, stb. rettenetesen taszítanak, elvből nem veszek részt bennük. Aztán, hogy ebből mit hoznak ki a marketingesek, menedzserek az ő dolguk. Ahhoz Te sokkal jobban értesz.
Én csak elmondom az én (és hasonló korú ismerőseim) fogyasztási szokásait. Elnézést, ha ezt úgy értékelted, hogy azt hiszem jobban értek a szakmádhoz, mint Te.

Szabványok 2019.10.11. 12:26:39

@micimate: Igen, a reklámok színvonala kritikán aluli. Ennek megfelelően ma már sok esetben kontraproduktív. Mert ha megnézem az argep.hu-n, hogy hol lehet kapni az általam kinézett Lenovo notebookot, akkor az alza.hu rögvest kiesik a listából.
Másik oldalról, igen jók voltak azok a reklámok. De elértek valamit? Több disznósajtot, túrót vettek az emberek?
Szerintem itt jön elő a kor. Annyi, de annyi mindent próbáltak meg már (jó!) reklámmal eladni nekem, hogy ma már immunis vagyok rá. (Sőt tudatosan igyekszem ellenük tenni! Ezzel egy szavazatnyi visszajelzést adni, továbbá a tudat alatti hatást kompenzálni.)
50 éve olvasgatom a Sony prospektusokat, reklámokat. Ha végiggondolom, hogy 50 éve minden évben feltalálták a spanyolviaszt, a tökéletes hangminőséget. Én emlékszem! Én emlékszem, amikor 1980-ban még Karajánt is bevonták a reklámkampányukba, hogy a CD a tökéletes hangminőség, az LP hozzá képest kőkorszak. Ezek után, amikor az SACD-t akarták eladni, akkor az összehasonlító teszten az SACD és az LP(!!) mellett a CD úgy szólt, mint ha vizes törülközőt tettek volna a hangfalra. Anyátok.

Ezek után számomra úgy általában a reklámok negatívok. Most akkor a BMW arra költi a pénzét, hogy yacht versenyeket szponzorál, BMW jelvény van a hajók vitorláján? Miért nem fejlesztésre, minőségre, árengedményre költi?
Ha látok egy reklámot, amin egy autót a formájával akarnak eladni, akkor az a gyanúm, hogy a formatervezőre többet költöttek, mint az aerodinamikára.

Tudom, nem vagyok tipikus vásárló, mert kevés vevő emlékszik vissza 30+ évre.
Tudom, nem vagyok tipikus vásárló, mert gondolkozom és nem érzelemből választok.
Tudom, nem vagyok tipikus vásárló, mert a tipikus vásárló a forma szépsége, divatossága alapján választ autót. Számomra a Ford Mustang egy rossz autó, mert feleslegesen hosszították meg a motorházat, feleslegesen csináltak belőle kétajtóst, ettől csak rosszabb lett. Ezért nem veszek Ford Mustangot (bár a V8-s szívómotor csábít és ma végre nem merev hátsóhídja van.)

micimate 2019.10.11. 22:28:03

@Szabványok: Nincs vita közöttünk! Ami szakmai kérdés, azt mindketten úgy kezeljük, de mint tudjuk, a vélemény szabad. Nekem speciel tetszik a Mustáng, neked pedig a valóban ízlésed szerinti BMW megjelenését kívánom! Igaz, az eredeti Mustang koncepció nem a sportautó volt, hanem egy olyan nem túl drága valami, ami kívülről sport autó, belülről kényelmes szedán. Merthogy, mint a Dichter intézet szakemberei írták, a férfiak úgy vannak az autókkal, mint a nőkkel. Megcsodálják a másfél méteres lábakon bevonuló, lehetőleg szőke kebelcsodákat, aztán feleségül veszik a kedves, átlag hölgyeket, akik remek háziasszonyok, és családanyák lesznek. Az autókat pedig döntően a férfiak veszik. Iacocca így készen kapta a feladatot! kívülről legyen sportautó, belülről szedán. És létrejött az autóipar immár több mint ötven éve talán legsikeresebb terméke. Hát igen! Valami ilyesmi a marketing. Amúgy magam bárhol tanítottam ezt a szakmát, azzal kezdtem, hogy a kedves hallgatók felejtsenek el minden bonyolult, pláne külföldi nyelven írt hangzatos közelítést, és vegyék tudomásul, hogy a marketing nem más, mint alkalmazott paraszti logika!

Szabványok 2019.10.12. 14:12:48

@micimate: Egyben pontosítanék!
Nekem az autóválasztás *nem* esztétikai kérdés. Hanem műszaki. mindig azt mondom, hogy én az autómat kívülről nagyon keveset látom. Mert vagy távol van tőlem, vagy benne ülök. Nem mindegy, miként néz ki? (Volt autóm, ami második helyezett volt az ugliestcar.com-on.)
A Mustang belülről minden, csak nem egy (hasonló hosszúságú) kényelmes szedán. Kezdve a két ajtóval. Pl. hátulra nem ültetnék be felnőttet.
A Mustagot én inkább úgy értékelem, hogy egy nem sportkocsi alvázat felhasználva csináltak egy sportkocsinak kinéző, de olcsó autót. Ma is ezért sikeres. Tényleg baromi olcsó. V8, 431LE és tizenkét(?) millió! De ha megnézem, tele igénytelen megoldásokkal, belül szűk, kívül meg nagyobb, mint egy ötös BMW. Fordulóköre meg minden határon túlmutat. Mégis majdnem megvettem, mert LE/Ft a legmagasabb volt. De kipróbáltam és borzalmas volt. Inkább másfélszeres *alapárért* 100LE-vel gyengébb, két hengerrel rövidebb BMW-t vettem. Belülről ég és föld. Tágas, kényelmes. könnyű vele parkolni, igényes futómű, mindenütt prémium megoldások.
Lehet, hogy nem vagyok jó (tipikus) vevő. De nekem az autó nem esztétikai kérdés. Különösen nem kívülről. Egymás mellé teszem a műszaki adatokat, árat, statisztikákat, konfigurálhatóságot és ez alapján döntök. Épp úgy, mint porszívónál, vagy drónnál.