KözelképeM

A láthatatlan korosztálytól a megértett korosztályig

A 400 méteres futó, aki ittasan vezet

2019. június 06. 16:54 - Koch Mária

Nem vagyok nyelvész, marketinges vagyok. Szőrszálhasogató sem vagyok, de nem tudok szó nélkül elmenni nyilvánvaló kreténségek mellett.

Észreveszed a hibákat?

fia_plakat.jpg

A plakát iskolapéldája annak, hogyan tud egy fantasztikus kezdeményezést széttrollkodni valaki. Nem tudom, ki követte el az orbitális nyelvtani hibákat. Vagy a FIA magyarországi ügynöksége, vagy a fordító. Ez majdnem mindegy is, ami nem mindegy, hogy senki sem vette észre. 

Érzékenyítés vagy röhögés a cél? Marhára nem mindegy.

A kampányhoz sok neves élsportoló adta az arcát. Pont ez a kampány az, amelynek üzenete fontos mindenki számára. Hogy lehet ilyen nevetséges hibákkal elterelni a figyelmet az üzenet lényegéről és közröhej tárgyává tenni a célt és a szereplőket?

Nem tudok nem cinikus lenni

Nézzük az első mondatot: Ittasan ne hagyja vezetni barátait. Lefordítom: ha részeg vagy, ne engedd, hogy a barátaid vezessenek. Ja, vezess csak te nyugodtan. Részegen. Hátha még többen halnak meg az utakon a jelenlegi célszám, a napi 3500 ember helyett.

A második mondat se kutya: 400 m-es olimpiai bajnok és világbajnok futó. Szegény Wayde Van Niekerk, vagyis inkább szegény szülei. Nem semmi lehetett már gyerekkorától etetni, ruházni és a lakást folyton magasabb belmagasságúra átépíteni. Vajon hány éves korára érte el a jelenlegi 400 méteres magasságát a kis Wayde? Vajon minimum hány méteresnek kell lennie a barátnőjének ahhoz, hogy kompenzálni tudják a méretkülönbségből adódó nehézségeket?  Egy pozitívum is akad: rá seki sem mondhatja, hogy beképzelt, hiszen valóban a fellegekben jár. 

Ha már kritizálok, illik megoldást is mutatni, ami nem nagy kunszt: Mit szólnátok például egy ilyen fordításhoz?

Ne hagyja vezetni ittas barátait.

Wayde Van Niekerk olimpiai és világbajnok futó 400 méteren. 

Ezen a variáción nem kellett sokat gondolkodnom, zsigerből jött. Kár, hogy a Grétsy Lászlók már nincsenek közöttünk és így elsilányul a helyesírásunk. Kár, hogy az ügynökségek nem kontrollálják a fordításokat, kár, hogy nincsenek olyan lektorok, akik ellenőrzik a szövegeket, és nagy kár, hogy kint is maradnak ezek az ostoba plakátok, közröhej tárgyává téve egy értékes kampány üzenetét.  

Mondjuk úgy, erősen csorbult az insight kedves kollégák. És ez nem vicces, főleg akkor nem, ha emberéletek megóvása érdekében kampányol egy szervezet.

Már más sem hiányzik, mint az, hogy én is hagyjak ebben a bejegyzésben helyesírási hibát. :-)

Nő, marketinges, újságíró, 50 év feletti vagyok. Küldetésem, hogy segítsek megbízóimnak eljutni a vevőikhez. Küldetésem, hogy azokban a témákban, melyek nagyobb társadalmi figyelmet kell, hogy kapjanak, kutatómunkát végzek és segítséget próbálok nyújtani.

20 év marketinges munkatapasztalat, több mint 5600 konzultációs óra, több mint 250 kampány, több mint 150 vállalalati ügyfél és jónéhány segító projekt köthető hozzám.

Klimaxnapló... és Marketinges szemmel... írok a KözelképeM nevet viselő blogomban.

Hol találsz meg?

http://medianexus.hu/http://www.40plusz.hu/https://kochmaria.hu/

https://www.facebook.com/maria.koch.716

 

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kochmaria.blog.hu/api/trackback/id/tr1914881890

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2019.06.07. 05:26:26

Megnyugtatásul : ezeket a plakátokat senki nem nézi. (Ha nézi, akkor is érti, mire utal a szöveg, ami tényleg félreérthető.)
Különben már régen nem a helyesírással van baj : az emberek nagy része teljesen képtelen kifejezni magát írásban. (Néha szóban sem.)
A még nagyobb gond az, hogy ez nem az ikszzémillenniálakármi generációra jellemző, hanem 6-99 éves korig mindre. Szóval ez esetben nem lehet az ezekmaifiatalokat szidni...

qwertzu 2019.06.07. 06:27:50

@ColT: De érted, ezt azért jó eséllyel legalább három ember jóváhagyta, olyanok, akiknek kommunikáció a szakmájuk.

qwertzu 2019.06.07. 06:29:43

Igazad van, és ez nem szőrszálhasogatás.

A szőrszálhasogatás ez:

- Ne hagyja vezetni ittas barátait.

helyett

- Ne hagyja vezetni ittas barátait!

:)

sure_shot 2019.06.07. 07:21:51

Gyönyörű. Elsőre az jutott eszembe, hogy Google translate-tel tükörfordította valaki, aki nagyon beleszart az egészbe, aztán korrektúra nélkül, kapkodva ráengedték a nyomtatóra. Mert az, hogy beszélni alig tudunk egy dolog, de ennyire azé nemá mer ez nagyon izé:)

Azbennvót! 2019.06.07. 09:24:51

Grétsy László továbbra is közöttünk van, él. Csak ha valaki ma már nem szerepel a médiában, az új generáció számára halottnak számít.

gigabursch 2019.06.07. 10:09:28

Ez tényleg szánalmas plakát.

gigabursch 2019.06.07. 10:15:06

Egyébként:

Kedvenc magyar sorozatom a Másfélmillió Hosszúlépés Magyarországon

Koch Mária · https://kochmaria.hu/ 2019.06.07. 18:38:22

@gigabursch: szerintem is ciki, főleg azért, mert nevetségessé tesz egy jó ügyet. Kár érte.

Koch Mária · https://kochmaria.hu/ 2019.06.07. 18:40:04

@Azbennvót!: Igen, él, de nem publikál, igen idős a mester. Ilyen értelmeben fogalmaztam meg a "nincsenek köztünk"-et, ami lehet, hogy nem szerencsés. :) Kösz, hogy szóvá tetted.

Koch Mária · https://kochmaria.hu/ 2019.06.07. 18:41:02

@sure_shot: Pontosan ez jutott eszembe nekem is. :)

Koch Mária · https://kochmaria.hu/ 2019.06.07. 18:45:13

@ColT: Nem is szidja senki a fiatalokat. A példaként hozott probléma nem életkor függvénye, teljesen igazad van benne. A plakátok nagyon is jól látható helyen vannak, főleg busz és villamosmegállókban, citylight-okon. Elég figyelemfelhívó a kreatív is. DE! Szerintem a lényeg nem ott van, hogy olvassák, vagy sem, ez prekoncepció. A lényeg, hogy ennyire félreérthető és viccé silányít egy fontos üzenetet.

én csak hallgatok 2019.06.23. 17:06:53

Szerintem a célközönséget, a fiatalokat, pont ilen szóviccekkel, kétértelmű szövegekkel lehet megfogni. Ha elolvassák és a kézenfekvő félre érthetőségen nevetgélve értelmezik, már elérte a reklám a célját. Nem kell mindent vaskalaposan értelmezni, fő a lazaság! A fiatalok fogékonyabbak a laza stílusra. Ennek a reklámnak sem a nevelés a lényege, hanem a mondanivalójának minél jobb átadása, közvetítése. Ez pedig szvsz, teljesen rendben van.

Koch Mária · https://kochmaria.hu/ 2019.06.23. 18:17:31

@én csak hallgatok: @én csak hallgatok: értem, amit írsz, sőt egyet is értek veled a lazaság tekintetében. Sőt, abban is, hogy a fiatalokhoz érdemes lazán (is) szólni. De ebben az esetben sajnos nem erről van szó. Nézd meg a többi plakátot is.
Ennek a kampánynak a hangneme nem vicces, nem laza és nem szórakoztató. A kampány célja a megdöbbentés, a rádöbbentés. A kampány fő üzenete az, hogy naponta 3500 ember hal meg a közutakon közlekedési balesetekben.
Ahhoz, hogy az ünenet hatékonyabban eljusson a befogadókhoz, ismert embereket kértek fel szereplésre. Ezen a plakáton két szerencsétlen mondat szerepel, ami nem azért lett ilyen, hogy vicces és laza legyen. Azért lett ilyen, mert így sikerült sajnos. A többi plakát szövegét eddig rendben lévőnek láttam. Hidd el, azok sem lazák, nem viccesek. De revidiálom az álláspontom, ha látok ilyen hangvételűt, esetleg küldj, ha láttál.
süti beállítások módosítása